Na een reeks van 5 ongeslagen competitie wedstrijden staat voor vandaag de uitwedstrijd naar ON op het programma. Bepaald niet de favoriete wedstrijd van het jaar voor een heel aantal van ons, maar met de wedstrijden van de afgelopen weken in de benen konden we stellen dat we vol goede moed die kant op gingen.

ON is een goed voetballend team dat het niet aan halve maatregelen doet. Ze gaan vaak tot het gaatje en winnen daarmee met enig regelmaat met zeer overtuigende cijfers. De thuiswedstrijd tegen ON eerder dit seizoen konden we ons kranig weren, maar gingen de punten terecht naar Almelo. Vandaag bleek dat helaas niet anders.

In een laag hangend zonnetje, met uitzicht op dat ene stadion werd er om 15:00 afgetrapt. Oranje Nassau zette meteen de druk naar voren aan, maar de eerste duelletjes om de bal werden links en rechts door onze verdedigers gewonnen. Voetballend eruit komen was helaas wel lastig. De eerste 10 minuten kwamen we nog wel een paar keer de middenlijn over maar daarna werd het lastiger. Aan Emely en Iris de schone taak om de twee spitsen uit te schakelen, en we kunnen niet anders zeggen dan dat ze dit allebeide met verve oppakte. Op het middenveld was het iets lastiger, daar waar de Almelosen veel wisselden en er met enig regelmaat een back of een voorstopper mee opkwam. Toch openen wij de score na 17 minuten voetbal. Een corner kan verwerkt worden en uitgezakte spits Mette kan zich vrij draaien. Zij heeft een puike lange bal in huis op linksbuiten Inge, die vervolgens weer oog heeft voor een lopende Lotte. De bal eindigt perfect tussen verdediging en keepster in, waar Lotte de bal met één touch over de keepster richting goal werkt. Daar eindigt de bal nog boven op de lat, maar in de rebound is Lotte alsnog het snelst om binnen te koppen (zie ragscherpe video van Daniek M).

Een lekkere opsteker, er volgt een iets betere periode van ons, waarin we het de verdedigers van ON af en toe nog even flink lastig maken. Maar van echt gevaarlijke schoten op doel komt het helaas niet meer. Aan de andere kant heeft Oranje Nassau over het algemeen net niet genoeg souplesse om onze verdedigers echt te laten zweten. Slechts twee keer moet Lara echt handelend optreden in de korte hoek. Tot de bal na dik een half uur spelen blijft hangen op randje zestien. Iedereen vertwijfeld, behalve de ON middenvelder die de bal mag aannemen en vervolgens over Lara heen pantoffelt.

Met 1-1 in de rust is er zeker nog hoop op een goed resultaat. Jesse maakt wat tactische verschuivingen om de pot achter dicht te houden en het middenveld wat extra te ondersteunen. Ook de Almelosen schuiven de tweede helft nog wat verder op en dat resulteert helaas al snel in de 2-1 vlak na rust, door mooi veld spel van ON. Daarna wordt het helaas wat onvriendelijker. Er volgen twee penalties  voor ON, waarvan 1 naast geschoten, na duw en trek werk bij corners, maar ook flink wat spelbederf van de gastploeg. De scheidsrechter zit er gelukkig wel kort op, maar kan niet voorkomen dat sfeer een minuut of 10 even flink grimmig is. Met nog wat frisse wissels in het veld pakken we het uiteindelijk weer op en komen we weer in wat beter veld spel. Inge die over links mooi kan worden gelanceerd, haar schot gaat helaas over. Lorena en Ruth zorgen nog voor een penibele situatie in de vijandige zestien, en een mooie vrije trap van Danique kan net niet genoeg richting meegegeven worden door Erin met het hoofd. Op een paar speldenprikjes na doet ook ON niets meer echt gevaarlijk en zo kabbelde de wedstrijd naar een 3-1 uitslag.

Hard gestreden voor wat we waard zijn, maar helaas onze meerdere moet erkennen in nummer 2 Oranje Nassau. Met nog 4 wedstrijden, waarvan 3 tegen directe tegenstanders in de middenmoot, op het programma voor deze competitie staan we nu 7de. Maar eerst even 2 weekjes rust!
Met dank aan Marieke Jongsma voor de prachtige actieplaatjes!