Voor vandaag stond de wedstrijd tegen Be Quick Vr3 op het programma. De laatste bekerwedstrijd, en dus de laatste wedstrijd in de voorbereiding naar het echte werk. En dan kunt u denken; VR3, dat kan toch niet veel voorstellen? Het tegendeel is zeker waar, Be Quick VR3 is het enige team uit onze bekerpoule uit de tweede klasse en heeft de voorgaande wedstrijden tegen WHC en OWIOS overtuigend gewonnen. Waar wij het met een knap gelijkspel en een debacle in Oldebroek moesten doen.
De gasten hadden wel een personeel probleem, het moest het ook vandaag met een minimale bezetting doen, sterker nog het moest de wedstrijd zelfs starten met 10 man. Het was duidelijk dat de ploeg het voetballend wou gaan bereiken vandaag, maar het anderhalve seizoen in de tweede klasse heeft ons inmiddels geleerd hoe dit aan te pakken. We bleven enorm rustig voetballen en vooral gecontroleerd voetballen, we vonden de vrije man en konden zo na tien minuten de man-meer-situatie uitbuiten. Met de 4-4-2 opstelling waren het veelal Mette en Ilse die het op het middenveld moesten verdelen. En dat deden ze zeker naar behoren. Het was als eerst Ilse die zichzelf vrij draaide en de bal keurig binnendoor kon steken op Sylke. Laatstgenoemde is als een vis in het water op de rechtshalf, ze kruiste naar binnen en ronde keurig in de korte hoek af. Be Quick zweette nog niet zo, en zag de kansen wel komen wanneer de elfde vrouw zou aansluiten. Deze bleven toch uit. Veel verder dan een schot vanaf de zestien kwamen de Zwolsen niet. Aan de andere kant waren wij met snelle uitbraken over zowel links als rechts erg gevaarlijk. Te beginnen met onze balvaste spits Kaylee die een mooie tandem vormde met de rappe Sylke op rechts. Sylke kon opnieuw vrij doorlopen, maar vond dit keer de sterke keepster op haar pad. Na een minuut of 35 en een sterkere periode van Be Quick wordt er geworsteld op het middenveld en de bal gewonnen. Er lijkt een overtreding gemaakt te worden door een speler van Be Quick, maar via een voordeel situatie wordt Inge gevonden, die zich dan, al dan niet, in een buitenspelpositie bevindt. De vlagger vindt van wel, maar de scheids leek afgeleid door de voordeelsituatie en de supporters schreeuwen allen afkeurend ´nee´ richting de grensrechter. Inge laat zich in ieder geval niet afleiden en huppelt rustig om de keeper heen om met haar “slechte” rechterbeen in te schieten. Nadat de grensrechter na een minuut of vijf demonstratief vlagophouden de hoop heeft opgegeven worden de laatste 10 minuten van de eerste helft uitgespeeld.
In de rust kunnen we met zijn allen concluderen dat we het heerlijk aan het uitspelen zijn. De rust en regelmaat, het coachen onderling en zelfs de afronding gaan ons goed af. We laten Be Quick weinig in de thee te brokkelen, maar realiseren ons ook dat dit in de tweede helft wel eens anders zou kunnen gaan. Uiteraard gooit Be Quick het in de tweede helft nog wat meer op de aanval. Dit levert opnieuw wat scrimmages voor de goal op en hier en daar een schot van net buiten de zestien. Het levert aan de andere kant ook enorm veel ruimte op achter hun verdediging. Ruimte waar snelle, attente buitenspelers wel wat mee kunnen. Gezien de slordige passing van de gasten en het sterke verdedigende werk van onze kant kwamen er ook nu weer kansen. Sylke wordt opnieuw weggestuurd, en mag ver naar binnen dribbelen waar ze uiteindelijk de noodrem van een Zwolse verdediger op haar pad vind. Penalty. Het nekschot? Of toch niet? Prima ingeschoten door Sylke zelf, maar nog beter gered door de doelvrouw. Maar kansen blijven komen, meer voor ons dan voor Be Quick. Na een scrimmage voor de goal van de gasten eindigde de bal voor de voeten van Danique. Die twijfelt geen seconde en schiet, zoals altijd, snoeihard. De bal vindt vanaf de rand van de zestien het dak van het doel, bijna recht door het midden. Met deze stand op het bord na zo’n zestig minuten is nog niet alle hoop bij Be Quick weg, helaas. De technisch vaardige speelsters van de gasten doen nog wat terug. Een vrije bal van halverwege onze helft wordt op de zestien keurig binnen gekopt, 3-1. Dit leek even de opkikker die Be Quick nodig had, ook wij lijken het even zwaar te hebben. Een schotje hier en een schotje daar resulteren in niet meer dan speldenprikjes onze kant op. De inmiddels ingekomen Saskia had ook een duidelijke taak in haar hoofd. Bal aannemen en vasthouden. Zij nam feilloos de rol van Kaylee over als diepe spits en ook zij bleek Sylke wel te begrijpen. Niet voor het eerst dus deze middag was Sylke weg en ze had nog een rekening te vereffenen na de gemiste pennal. Met nog tien minuten op de klok was het dit keer wel het definitieve nekschot, 4-1. De uitploeg moest de handdoek definitief in de ring gooien toen ze vijf minuten later opnieuw met tien man kwamen te staan. Een harde clash met de bal zorgde voor een vermoedelijke hersenschudding bij de Zwolse buitenspeelster. Sterkte aan deze speelster gewenst.
Al met al een prachtige pot, waar we allemaal met een enorme glimlach en een trots gevoel op terug kijken. Een goede opsteker zo vlak voor de start van de zware competitie die ons te wachten staat. Te beginnen met een wederzien met tweede klasse degradant Hellendoorn Vr1 thuis. Wij hebben er zin in! Kom dat zien op het kunstgras om 14:30!
Zie hier onze gelukkige woman of the match!