Na een week volle rust door de belabberde weersomstandigheden was vandaag het aantreden tegen de koploper van de Rooms Katholieke Sport Vereniging Nomen Est Omen. In de volksmond beter bekend als NEO Borne. Een kort lesje Latijn zal u vertellen dat men grootse verwachtingen heeft van hetgeen deze naam draagt. Zo ook de eerste dames selectie van deze club, die tot op heden wat op voorhand met 8 wedstrijden ongeslagen bovenaan staat. Maar zoals ik in het vorige verslag al benoemde, voor de trouwe lezer, niets is zeker wanneer een koploper op bezoek komt bij VV Bruchterveld Vr1.

Met het succes van vorige week in het achterhoofd, gingen we met eenzelfde opstelling weer beginnen. 4-3-3 met de punt naar achter. Iris als stofzuiger voor de verdediging, en Mette ditmaal, als verrassende wijziging, als laatste man. Het devies lijkt simpel; geduldig zijn, opwachten iets achter de middellijn, en vanaf daar in de zone blijven verdedigen. Zo doodsimpel als het is, blijkt het rete effectief. In de eerste helft komt Neo, er op één schot over vanuit net buiten de zestien, niet tot gevaarlijke kansen. Het weet absoluut niet de vrije vrouw te vinden, tot frustratie van eenieder met een zwart-wit shirt vandaag. Het is in het begin nog wel eens wat paniekerig uitverdedigen van onze kant, maar zodra de eerste tien minuten eigenlijk betrekkelijk gemakkelijk zijn overleeft komt er bij ons ook wat meer durf in de ploeg. Zo wordt met name Inge nog al eens weggestuurd. Goede combinaties met Anne en Ellemijn leveren helaas van onze kant ook niet meer op dan één corner en een schot over van Anne, beiden relatief ongevaarlijk. Al met al een zeer tamme eerste helft dat zich als een waar schaakspel afspeelde vooral op het middenveld.

In de rust hadden de dames van NEO ongetwijfeld een flinke preek gehad, want zo kansloos waren ze ongetwijfeld tot dusver nog niet vaak geweest in deze competitie. Ze hadden zich in ieder zeker een andere inbeelding gemaakt van een potje ballen tegen de (ongetrainde) nummer 8 van de competitie. De tweede helft tapten ze dan ook uit een iets fanatieker vaatje. Het zo piekfijn georganiseerde voetbal werd iets meer uit het malletje gehaald, en daarmee werd er ons wat meer ouderwets vuur aan de schenen gelegd. Het eerste echte gevaarlijke moment wordt dan ook meteen omgezet in een doelpunt, wanneer een ragfijne dieptepass net op randje zestien niet goed verwerkt wordt door Lara. Een knietje tegen het hoofd en de bal wel of niet uit de handen geschoten door de aanvaller, maar dat alles ver buiten de 5 meter dus de eeuwig strabante scheidsrechter Kicir fluit er niet voor en zo komt NEO dan toch op voorsprong 10 minuutjes na rust. Maar van opgeven wil dit Vrouwen 1 gelukkig al lang niet meer weten. De rug wordt gerecht, en wederom is het Inge die op oorlogspad gaat vooruit. Een prima combinatie leidt tot een schot op goal uit de tweede lijn. Dit schot heeft de richting naar de kruising wel gevonden, maar de keepster van de tegenpartij heeft nog voldoende tijd om deze tot corner te verwerken, Deze corner wordt getrapt door Inge. Haar bal voor is lang onderweg, ondertussen wordt de inkomende Jeska opzichtig naar de grond getrokken. De scheidsrechter wilde de fluit al naar de mond doen, maar Iris had duidelijk geen last van deze afleidingsmanoeuvre want zij schiet de bal binnenkant voet keurig strak binnen. 1-1, en meteen weer paniek bij de koplopers, want alles wat ze hier laten liggen zouden afgrijselijke verliespunten zijn. Inmiddels bleek de eerder botsing van Lara toch meer schade te hebben opgeleverd dan gedacht, maar koppigheid kent gelukkig geen grenzen. Met één hand kan een corner nog net van de lijn worden gehaald, en ook Ilse komt bij een andere corner als reddende engel op de lijn van pas. Stofzuigers Mette en Jeska ruimen bal na bal op, maar ook zij kunnen een corner op zijn tijd niet voorkomen. Zo komt +-5 minuten voor tijd toch de 1-2 nog voor NEO. Wederom een goede corner, maar ditmaal magistraal binnen gekopt door een Bornse in de korte kruising. De laatste minuten proberen we het nog iets aan te zetten door Mette naar voren te schuiven, maar het blijkt allemaal niet genoeg om deze achterstand nog om te buigen.

Na het laatste fluitsignaal waren de dames uit Borne zichtbaar opgelucht dat ze deze over maximaal de streep hebben weten te trekken. Onder de douche heerst de teleurstelling nog wel een beetje, maar eenmaal aan het biertje kunnen we wel met zijn allen zeggen dat we er alles aan hebben gedaan. Wederom wel de complimenten, maar niet de punten voor onze dames. Veel positieve dingen om mee te nemen naar de laatste wedstrijd voor de winterstop, Heino uit, altijd lastig. Heino, wiens wedstrijd voor vandaag al tijdig werd afgelast, staat met slechts 2 punten verschil ten opzichte van ons op de 6de plek. Hopelijk mogen we volgende week de punten weer mee terugnemen naar Bruchterveld en met opgeheven hoofd de welverdiende winterstop in.