Sinds de winterstop lijkt de weg naar boven ingeslagen door onze Vrouwen 1. Onze dames, die net als vele ander teams bij de club, een vervelend begin van het seizoen kende, lijken de ruggen nu dan echt gerecht te hebben. Op bezoek in Veendam aan het begin van dit seizoen werd de eerst wedstrijd, en enige wedstrijd tot de winterstop, van dit seizoen gewonnen. Dat moet nu we in zo’n goede flow zitten vandaag gewoon weer kunnen.

Bij aankomst van de warming-up merkten we meteen al op, dat de gasten wat versterking had gevonden en leken ze nu een sterk team op touw te hebben. Zo hadden ook zij na de winterstop al flink wat goaltjes, en een aantal punten meegepakt.

Een straffe wind waaide ons in rug toen we om half drie aftrapten richting onze kantine. Het begon flink rommelig en Veendam had aanvankelijk dan ook het betere van het spel, hierin speelde wel wat zenuwen van onze kant. Veendam voetbalde de eerste 10 minuten betrekkelijk gemakkelijk richting onze goal, maar echt gevaarlijk leek de thuisploeg niet te kunnen worden. Het waren voornamelijk de door de wind gedragen corners van de gasten die ons af en toe even lieten zweten. Na een minuut  of 15 kwam bij ons de schwung er ook langzamerhand weer in, langs de zijkanten bouwde we mooie aanvallen op. Dit was dan ook de enige manier, want diepte passes waren zelfs voor onze racemonsters voorin haast niet af te lopen. Met een mooie combinatie over links, bereikte de bal Hesther die de actie naar binnen aan wilde gaan. Die daarbij onreglementair van de bal werd afgelopen. Sylke had dinsdagavond huiswerk bekeken, en dacht dat kan ik ook. Haar versie ging dan wel over de grond, maar was net zo effectief. Met nog een goede vijf minuten tot de rust leek er nog wel kans om er nog één bij in te prikken, want bij Veendam was het even zoek. Helaas, kregen we dit niet meer voor elkaar.

1-0 is nou bepaald geen lekkere buffer wetende dat je de wind tegen gaat krijgen. Al waren we er nog niet helemaal over eens of dit ons misschien wel eens kon gaan helpen. Misschien dat met wind tegen die ballen wel over de laatste linie konden vallen, of werd Veendam nu sterker met de wind in de rug. Het credo was in ieder geval om ver genoeg terug te zakken om eventuele lange ballen te kunnen opvangen. De gasten leken niet geleerd te hebben van onze les in de eerste helft, want het probeerde wellustig de lange bal te hanteren. Wat, net als bij ons, vooral resulteerde in veel ballen in de bosjes en ballen bij de tegenpartij. Zodoende krijgen wij wel veel tijd om zelf op te bouwen, wat goed lukte. We schoven meer en meer op naar de andere goal tegen de harde wind en regen in. Uit een ingooi speelde Daniek zich vrij binnen een afzienbare afstand van de goal, duidelijk een poging waard, of een geweldig uitgemeten voorzet? U mag het zeggen. Hoe dan ook aan het einde van deze bal stond wederom Sylke paraat om binnen te schieten. Veendam leek geknikt, binnen een mum van tijd volgde vele grote kansen. Achtereenvolgens lukte het Hesther, Inge en Jeska één op één, niet om de bal tussen de palen te mikken. We bleven zelfs lang genoeg op 2-0 hangen dat de thuisploeg er nog een man doorschoof om iets te forceren, wederom waren het vooral corners en onze eigen penibele momentjes die het nog even gevaarlijk leken te maken, maar al met al bleven we fier overeind. Luttele seconden voor tijd werd na vele uitgespeelde, grote kansen, dan toch eindelijk de verdiende 3-0 ook nog binnen gewerkt. Hesther die met de rug naar de goal de bal aangespeeld krijgt op de penaltystip, mocht uit de draai binnenschieten. Al had ze nog wel wat kunst en vliegwerk van de keepster nodig om deze over de achterlijn in de hoek te frommelen.

Een mooie ferme 3-0 op papier en weer drie punten in de broekzak, zodoende passeren we ook Gorecht op de ranglijst op basis van het doelpuntensaldo en, als we zo blijven spelen, volgende week ook op basis van punten. Volgende week leggen we namelijk de lange reis af naar het onderste puntje van Groningen op bezoek bij deze dames uit Haren.

Gesinus Hemmes uit Veendam, bedankt voor de foto’s!