Vorig seizoen ging het natuurlijk allemaal bepaald niet van een luien dakje voor onze dames, maar tegen het einde van het seizoen kregen ze dan toch de smaak te pakken. Dit jaar wederom startende in de 3de klasse was het begin weer lastig, maar sinds twee weken beginnen de eerste puntjes binnen te komen. En zoals dat deze mooi-weer-scribent betaamd, hoort daar een stukje goed nieuws journalistiek bij.

We zijn inmiddels 5 wedstrijden bezig. De eerste competitie wedstrijd werd met geld toe weggegeven aan Hulzensche Boys (7-2), het nieuwe Samenwerkende Opleiding Vrouwen Wierden prikte er een weekje later 1 in en wij 0, en uit in Hellendoorn, waar wij vorig jaar 4 weken voor het einde van het seizoen nog onze overwinning boekte werd het ditmaal 5-2 voor de gastvrouwen.

Tegen HHC thuis op eigen gras 2 weken terug vlogen we als gedreven honden uit de startblokken en waren we de eerste helft heer en meester, helaas bleek dat nog verdomd lastig uit te drukken in cijfers want de 1-0 voorsprong konden we helaas, terecht, niet over de finish trekken. Al met al kon wel gesteld worden dat met het nodige kunst en vliegwerk, maar met name goed samenwerken, toch een puntje behouden kon worden tegen de sterke tweede selectie van de oranje grootmacht.

Na een weekje aanfladderen (lees: lekker trainen, met (bijna) alle meiden en vrouwen bij FC Twente vrouwen kijken hoe het vooral niet moet en een zaterdagje vrij) stond afgelopen zaterdag de wedstrijd tegen ASC Dalfsen op het programma. Een voormalige hoogvlieger in de 1ste klasse vond zichzelf dit seizoen tussen de dwergjes in de 3de klasse, met net als wij, een jong team. De resultaten tot nog toe waren nog niet je-van-het, dus het geloof om hier punten te halen was er zeker.

Zoals eigenlijk elke wedstrijd dit seizoen, begonnen we ook vandaag weer sterk aan de wedstrijd. Saillant detail, VV Bruchterveld Vr1 maakte tot nu toe in elke competitiewedstrijd nog de openingstreffer. Des te meer merkwaardiger dus eigenlijk dat er nog niet gewonnen was tot zo ver. Ook in deze wedstrijd ligt de bal als eerst in de goal achter de keepster van Dalfsen. Een mooie aanval over de as vindt linkshalf Inge, die veel vrije ruimte voor zich heeft. Met de blik op oneindig begint ze de actie naar voren en dribbelt ze richting de keepster. De hoek leek wat lastig, maar het schot was dusdanig overtuigend dat de keepster slechts een half antwoord kon produceren en de bal niet genoeg kon wegduwen om de goal te voorkomen. ASC speelt het spel hoog, zoals zoveel tegenstanders dit seizoen, hierdoor is er wel veel ruimte achter hun verdediging. De ruimtes op het middenveld zijn vaak klein, maar worden toch wel heel vaak goed benut door snelle driehoekjes in de as. Toch is het Dalfsen wat voornamelijk aan de bal is, en is het voor oons veel schuiven om de verdediging compact te houden de eerste helft. De gastvrouwen moeten het ondanks ons vele schuiven toch veel van aanvallen door de as hebben, want de buitenspeelsters hebben al vroeg de warmte van de broekzakjes van onze backs Emely en Erin opgezocht. Ondanks het vele balbezit van Dalfsen komt het zeer weinig tot niet tot echte kansen.

In de tweede helft zetten wij de opstelling iets om, om ons het verdedigen wat makkelijker te maken. Wederom is het vooral Dalfsen wat aan de bal is en hoog speelt, maar nu is het antwoord hierop voor ons iets gemakkelijker. Dalfsen ploetterd, vecht, klaagt (met een gele kaart voor de ASC trainer als gevolg) en wisselt er wat op los. De buitenspeelster die bij Emely stond mag veld ruimen, maar wordt 1-op-1 gewisseld met de volgende buitenspeelster die zich meteen keurig huisvest in de broekzak bij Emely. Het ziet er soms wellicht niet al te fraai uit van onze kant, maar effectief is het zeker, want Dalfsen produceert eigenlijk nog minder in de tweede helft. Aan de andere kant krijgen wij nog wel wat halve kansjes achter in de zeeën achter de ASC verdediging. Helaas kunnen we geen nekschot meer uitdelen, want ondanks dat het allemaal relatief onschuldig klinkt wat ASC doet, moet er wel degelijk flink wat werk worden verzet door de Bruchterveldse dames om de boot af te houden. Ballen worden met zeer veel beleid het parkeerterrein op geknald. Maar liefst dik 54 minuten lang duurt de tweede helft, maar dan kunnen wij ook eindelijk de eerste drie punten mee naar Bruchterveld nemen.

Volgende week staat de kraker tegen Oranje Nassau op het programma. De inmiddels bekende, goed voetballende, tegenstander die we het gelukkig toch vaak erg moeilijk kunnen maken. Om half 1 trappen wij af op het hoofdveld in Bruchterveld. Ik lieg niet als ik zeg dat dit zeker een wedstrijd zal zijn die de moeite waard is om te komen kijken!