Vandaag mochten wij aftrappen voor de tweede competitiewedstrijd. Dit was de wedstrijd tegen DETO Twenterand. Na een flinke tour door Vriezenveen kwamen we eindelijk aan bij Sportpark Het Midden.
DETO staat bij ons in het geheugen als een stugge tegenstander, maar kon ook redelijk snel over de knie als het niet liep. Zo werd het vorig seizoen in de beker periode nog 2-8(?) in Vriezenveen. Vandaag stond echter een heel ander team tegenover ons. Wederom leek er duidelijk een verjongingsslag te zijn gemaakt in de selectie. Één ding blijft altijd hetzelfde in Vriezenveen, en dat is leidsman Tienstra die op zaterdag graag 90 minuten bij de DETO vrouwen vertelt wat er wel en niet mag gebeuren.
Zodoende kon er afgetrapt worden. Het begin ging redelijk gelijk op, na wat waarschuwing over en weer. En wat vrije trappen vanwege gemor op de scheidsrechter, werd het spel na een minuut tien wat rommeliger. Zowel DETO als wij konden de bal maar matig in de ploeg houden en moesten zodoende veel duels uitvechten. Uit een dusdanige scrimmage kwam de bal op een meter of 25 voor de voeten van een DETO speler die de bal keurig over Lara heen in de goal knalde. Hierna kwam er wat meer rust in ons spel. Met enig regelmaat wist Inge rechtshalf Sylke te vinden, maar de bal wilde er telkens nog net niet in. Vijf minuten voor rust was het Sylke die na mooi voorbereidend werk van Ellemijn Inge vrij vond op de zestien. Die bleef ijskoud en schoof de bal gedecideerd langs de sterke keepster. Hierna namen wij duidelijk het heft meer in handen, maar van een echt gevaarlijke aanval kwam het niet meer. Zo konden wij met 1-1 rusten.
Na de rust konden we lekker doorballen. Voordeel dit maal was dat we de scherpe zon nu in de rug hadden. DETO leek in de tweede helft de aspiraties zo goed als aan de kant te hebben gezet. Vanaf minuut 46 was er maar één ploeg de baas op het veld en dat was Bruchterveld. Er werd naar hartelust gecombineerd en als team gewerkt om balbezit te krijgen. Het duurde dan ook niet lang voordat de voorsprong op het bord kwam. Ditmaal was het Sylke zelf die de aanval op zette, met de crosspass richting Inge. Zij zette zichzelf vrij voor een mooie voorzet met links, waar Sylke bij de tweede paal haar voet tegen de bal zette en aantekende voor haar eerste treffer van het seizoen. DETO kreeg ondertussen alle hoeken van het veld te zien. Kansjes waren er voor Indy, Inge en Daniek, maar het was wederom Sylke die scoorde na een mooie pass van Inge. DETO werd nog één á twee keer een beetje gevaarlijk, maar de hele tweede helft was het duidelijk dat wij de punten mee naar huis gingen nemen. Inge wilde nog een parel van een doelpunt maken, maar vond meermaals de lat of de keepster op haar weg. Ook Julia kreeg een rebound er net niet meer in gefrommeld kort bij de tweede paal, dus de stand bleef bij een professionele 1-3.
Al met al een vermakelijke wedstrijd. Vooralsnog lijkt het alsof wij de opwarmers hebben gekregen in het begin van het seizoen en dat het echte werk pas over twee weken staat te beginnen, met een thuiswedstrijd tegen ASV Dronten Vr1.