Vrouwen 1 heeft te doen met een zware bekerpoule. Vorige week hielden we Gramsbergen redelijk bij, maar moesten we toch zonder punten huiswaarts. Vandaag stond de derby met tweede klasser en buurvrouw Bergentheim op het programma. In de afgelopen 2/3 jaren kwamen stonden wij meermaals tegenover deze ploeg, maar winnen werd maar zelden tot nooit gedaan.

Wederom waren wij gezond gespannen voor de wedstrijd, maar wederom bleek al snel dat wij onszelf opnieuw hadden onderschat. We namen vlak na de aftrap het heft brutaal in handen, en creëerden kansen via Hesther en Sylke. Helaas ontbrak het meermaals aan een succesvolle eindpass. Banthum daarentegen beschikte over gewiekste buitenspeelsters en loerde op een foute pass door het midden. Het zette hoog druk en dit was voor ons bij tijd en wijlen lastig om onderuit te voetballen. Dit resulteerde dan ook uiteindelijk in het eerste tegendoelpunt. Tot de rust creëerden we nog een aantal mooie kansen, maar de precisie ontbrak. Dan wel de eindpass, dan wel de het verlossende schot kwam telkens te kort of te laat om tot echt gevaar te komen.
De tweede helft was voor de neutrale kijker een stuk mooier om te zien. Wij maakte elkaar in de rust bewust van het feit dat we toch vooral tegen onszelf aan het spelen waren. Er moest op elke plek net wat meer overtuiging in om Bergentheim echt partij te bieden. Zo geschiedde dan ook. Een aantal omzettingen zorgde ervoor dat Inge en Indy samen in de spits belandde. Dit bleek een gouden zet, want vooral Inge was op schot deze tweede helft. Dat begon 5 á 10 minuutjes na de rust, een steekpass door het midden van Mette bereikte Inge die vrij baan had richting de keeper. Die bleef natuurlijk ijzig cool, en verschalkte de uitkomende keeper dwars door het midden, 1-1. Bergentheim leek even geknakt. Een periode waarin wij duidelijk de bovenliggende partij waren volgde. Niet veel later legde Inge na goed druk zetten ook de tweede bal keurig in het netje. En ook de 3-1 hing even in de lucht. Wederom komt het gevaar bij Inge vandaan, die tot twee keer toe de sterke keepster op haar weg vindt. De laatste rebound is voor Sylke die de bal onbehoorlijk hard tegen de onderkant van de lat aan knalt. Of dit een doelpunt was of niet, blijft even een vraagstuk. Dit bleek wel de inleiding voor een rommelige periode. Ondanks dat wij de gevaarlijkere ploeg waren, knapt Bergentheim er hard op en maakt het ons lastig met lange passes richting de buitenspelers. Een scrimmage voor de eigen goal en een derde Banthum been gaat ermee heen, het was de uitblinkster aan de kant van de groenen die de bal gecontroleerd langs Lara schoof voor de 2-2.
Even is er chaos, moeten we de 2-2 over de streep trekken of zit er meer in? Inge vond duidelijk dat er meer in zat. Met nog 7 minuutjes op de klok is er een lange peer van Lara die over de verdediging valt. Hier zag Inge natuurlijk wel brood in, op weg richting het goal wordt zij echter gesandwicht door de laatste vrouw en de keepster. Bert ‘ik-fluit-alleen-voor-de-rust-en-het-einde’ Altena, die overigens een goede partij floot, herkende de verdedigende fout en gaf de penalty. Deze werd onvoorbiddelijk hard door Inge zelf in de kruising geramd, die daarmee haar hattrick aantekende. Hierna werd het nog even spannend, een dwarrelballetje op de paal en een gericht schot op de lat stonden de gasten nog in de weg. Maar met collectief verdedigen en hard werken (lees: meerdere vliegende kamikaze tackles van Danique) trokken wij vandaag de overwinning over de streep.
Wederom dus een leuke pot, waarin het spel aardig gelijk op ging, maar waar wilskracht en doorzettingsvermogen als team ons als winnaar uit de bus haalde. Als wij dit gevoel kunnen blijven vasthouden en de nodige puntjes op de bekende ‘i’ kunnen zetten kunnen we nog wel eens een leuk en spannend seizoen tegemoet gaan in de derde klasse. Vooralsnog staat voor komende week de bekerwedstrijd tegen HHC vr2 op het programma. Deze kunt u aanschouwen om 14:30 op sportpark de Noppenweide!