Na meerdere oefenwedstrijden en twee leuke bekerwedstrijden gaat het nu dan echt beginnen, de competitie. Vorig jaar konden we aan het einde van het seizoen redelijk aanhaken bij de toppers van de derde klasse, maar dit jaar is de competitie weer helemaal anders. Een leuke, diverse competitie met voor het eerst in jaren veel (bijna) derbys.

De eerste tegenstander van deze competitie is oude bekende SV Nieuwleusen. SV Nieuwleusen heeft er jaren tweede klasse opzitten, en staat bekend als een goed voetballende ploeg. Al voor ons aantreden waren wij onder de indruk van de bekerprestaties van de gastvrouwen, dat als winnaar uit de bus kwam in een bekerpoule met twee tweedeklassers.

Deze angst zat ons duidelijk een beetje dwars. Na een rommelige warming up was het veldspel niet overal heel veel beter. De eerste tien/vijftien minuten hielden we alleraardigst stand en konden we nog redelijk meeballen met Nieuwleusen. De eerste corners konden genomen worden voor het goal van gastvrouwen. Hier kwam ook meteen de eerste kans uit voort. Een korte corner werd eigenlijk helemaal niet aangepakt door Nieuwleusense verdedigsters, hierdoor kon Sylke vanaf randje zestien naar binnen lopen. Ze nam de bal mooi op de pantoffel, maar helaas scheerde haar inzet langs de verkeerde kant van de kruising.

Als Nieuwleusen kwam, kwam het met veel. Onze jonge verdediging had moeite met nodige schuiven dat nodige was om deze aanvallen af te weren. Na 20 minuten was de ban gebroken. Een lange crossball belandde bij de linksbuiten van Nieuwleusen, die keurig en hard afrondde. Niet heel veel later moest dan anderszins sterk verdedigende Linde Otten het weer bekopen toen een strakke lage voorzet via haar voet in het eigen doel belande. Vijf minuten voor rust kreeg Nieuwleusen nog een cadeautje van Lara die moet grabbelen naar een makkelijke vangbal.

Na een kopje thee, en een flinke uitbrander van Hans keerden we terug naar de verzengende hitte die hing boven het kunstgras veld. Toegegeven Nieuwleusen was een maatje te groot voor ons, maar de manier waarop de doelpunten weggegeven werden was treurig en was vooral onszelf aan te rekenen. Er was duidelijk een gebrek aan concentratie en felheid op elkaar. Na de rust begonnen we beter georganiseerd. We zakte meer in en lieten Nieuwleusen meer het initiatief, ook om onszelf niet compleet kapot te lopen. Na de knullige 4-0, krijgen we opnieuw kort wat betere van het spel. Achtereenvolgens werden Hesther, Danique en Sylke nog flink gevaarlijk. Nieuwleusen doet ook duidelijk een tandje terug, wat de tweede helft ongetwijfeld geen spektakel maakt voor de neutrale kijker. Nieuwleusen maakt toch een goal via een wel heel snel en hard genomen vrije trap vanaf randje zestien.

Heeeeel snel vergeten, want voor velen van ons een complete offdag. Hopelijk kunnen we deze tegenslag snel van ons afschudden om volgende week thuis de eerste heuse derby te gaan spelen. Thuis tegen Gramsbergen Vrouwen 1, aftrap 14:30 op veld 2. Dat belooft een mooie zaterdag te worden op sportpark de Noppenweide!