Het is allemaal bepaald niet makkelijk dit seizoen. Punten zijn zeer schaars, zeker in de staart van deze competitie. In het verleden behaalde resultaten bieden nochtans een zekerheidje voor de toekomst. Want de laatste weken lijken de uitslagen in deze competitie weer alle kanten op te vliegen. Vandaag speelden onze dames hun 2de(!) competitiewedstrijd na de winterstop tegen hoogvlieger Vogido Vr1. Vogido staat met 14 keer meer punten dan wij op een gedeelde 2de plek. 2 is precies het aantal punten dat wij na 12 wedstrijden bij elkaar hebben gespeeld dit seizoen.
In Enschede een half jaartje terug kwamen we tegen een jong en fel team te staan. Gevaarlijke spelers vonden we destijds op de flanken en de aanvoerster vanaf de as. Vandaag de dag bleek deze tactiek ongewijzigd. Relatief simpel dus om een plan van aanpak te maken, nu de uitvoering nog. Het plan: Luisman schakelt de aanvoerder uit. Met wat handige verdedigende tips werd ze aan het werk gezet. Emely mocht de gevaarlijkste buitenspeler gaan bewaken met de meegegeven tip: wees zo irritant mogelijk. Dit is aan onze Emely wel besteed. Met zijn allen zo veel mogelijk proberen om hoog druk te zetten, en het ‘oh zo geliefde’ knollenveld te omarmen en te gebruiken.
Dan nu de uitvoering van dit plan van aanpak. Waar we normaliter een paar minuten nodig hebben om in ons spel te komen, klapten we er, in tegenstelling tot onze tegenstandsters, nu meteen bovenop. Dit resulteerde, terwijl de heren nog richting het kunstgras liepen, in de prachtige 1-0 gemaakt door Lotte. Saskia, opgeroepen vanuit 25+, komt keurig in de bal, houdt vast en geeft mee aan de naar binnen getrokken Lotte. Die de bal op haar beurt met stijl over de Enschedese keeper schiet. Vogido lijkt zeer matig onder de indruk van ook maar iets wat er op het veld gebeurd en laat het allemaal maar gebeuren. Het kan daarentegen wel degelijk erg goed voetballen als het even de zin er naar zet. Één momentje van onoplettendheid na 15 minuten resulteert in de dan ook in de 1-1, als de bovengenoemde speelsters van de tegenpartij even snel handelen en door de as van onze verdediging snijden.
Toch laten we ons zeer zeker niet uit het veld slaan, want het is duidelijk voor ons dat hier iets valt te halen. Zeker in de eerste helft wordt er bij tijd en wijlen lustig gecombineerd op het hobbelige biljartlaken door de dames op het middenveld, maar ook de omschakeling naar verdediging wordt kordaat gemaakt. Met name Emely neemt haar taak bloedserieus, waardoor de anders zo gevaarlijke linksbuiten steeds verder lijkt te verdwijnen in de broekzak van onze rechtsback. Vogido produceert nog één dot van een kans, die strak langs de paal uit vliegt, maar verder dan dat komt het niet. Aan de andere kant daarintegen wordt er zelfs nog gescoord, maar toen de grensrechter zag dat de bal erin vloog stak hij toch de vlag op. Iedereen had stiekeme hoop dat de goed fluitende Henk Luisman dit ook doorzag, maar hij ging begrijpelijkerwijs mee in het oordeel van de vlaggenist. Een vervelend einde van een goede eerste helft.
In de rust konden we elkaar goed aankijken en nog eens flink oppeppen, want het is zwaar, maar het gaat goed. Taken blijven uitvoeren is het devies, en dan komt die kans nog wel. De tweede helft werd voornamelijk tussen de twee zestienen uitgevochten, zowel Bruchterveld als Vogido kreeg geen echte kansen meer. Wat noemenswaardigheden zijn toch wel het spel van Emely, die het zelfs zo ver krijgt dat de tegenstandster uit protest gewoon voor de eigen dug-out gaat zitten. Echt verdedigen hoefde ze soms ook niet meer, want de linksbuiten raakt echt niets meer goed. Ook top, zijn achtereenvolgens Iris en Danique die met gevaar voor eigen enkels een pegel van de aanvoerster blokken en daarmee twee 100% doelkansen voorkomen.
De laatste 10 minuten kropen in slakkengang voorbij, billenknijpen to the max. We voelden de bui bijna allemaal hangen, deze gaan we nog op de neus krijgen. De 90ste minuut stond nog geen halve seconde op het bord toen de heer Luisman af floot en aan beide kanten van deze 90 nog steeds een 1 stond. Zodoende werd een potentiële kampioenskandidaat op gelijkspel gehouden door kleinduimpje, wat daarmee op 3 hele punten komt in deze competitie. Een punt wat goud voor ons waard is, al is het alleen al voor het gevoel! Een echte teamprestatie, waarmee we laten zien wat echt nog wel in deze groep zit. Met dit getankte vertrouwen gaan we deze tweede seizoenshelft met opgeheven hoofd tegemoet!