Twee weken geleden lukte niets in Almelo tegen directe concurrent ON, vandaag stond de spannende pot tegen Nieuwleusen op het programma. Op papier leek dit aanvankelijk geen moeilijke pot, want Nieuwleusen staat voor aanvang voorlaatste in de competitie. Enkel bewandelde Nieuwleusen de omgekeerde route van ons. Het startte namelijk de competitie met de moeilijke wedstrijden tegen de huidige hoogvliegers, waar wij in de competitie voornamelijk laagvliegers hebben gezien tot noch toe. Vorig seizoen gingen wij nog kansloos met 5-0 de boot in, in en tegen Nieuwleusen. Zodoende waren we, ondanks de stand voldoende gewaarschuwd.
De wedstrijd begon erg slap van onze kant, voordat de klok op 5 minuten stond, moest Lara al twee keer gestrekt om de nul achter te houden. Nieuwleusen had duidelijk het veld overwicht. Wat ons restte was snelle uitbraken. Hiermee verdiende we in de 10de minuut een corner. De corner werd genomen door Inge. Een cadeautje van jewelste was dat Nieuwleusen hierbij compleet stond te slapen en dat mede daardoor Lotte vrij kon inkoppen. Tegen de verhoudingen zorgde dit dus voor de openingstreffer voor de gastvrouwen. Dit voetbalt natuurlijk wel meteen een stuk lekkerder. Via onze sluwe, maar snelle rechtsbuiten was er zelfs nog de kans op 2-0, maar Sylke vond de keepster op haar weg. Zo snel als wij konden uitbreken, kon Nieuwleusen dit ook. Balverlies op het middenveld leidt tot een messcherpe steekbal, Lara te laat, met geel en een penalty als gevolg, 1-1. Hierna gaat het spel weer meer gelijk op. Nieuwleusen zet volle druk naar voren waardoor een counter zeker in het verschiet ligt. Maar ook wij, drukken fanatiek op de bal. Ilse, die een enorm sterke pot speelt op de linkshalf positie, steekt het voetje weer eens tactisch tussen haar tegenstandster en de bal. De tweede bal is vervolgens Inge, die het weer eens ouderwets op haar heupen heeft. Met de rug naar de goal op de linkerhoek van de zestien, maakt ze ineens een korte draai en schiet ze zowat vanuit stand de bal over de korte keepster in de lange hoek. Verdienste van goed doordrukken, maar wellicht opnieuw iets tegen de verhoudingen in. Tot de rust volgt een sterke periode van ons, met Sylke en Inge voorin wordt het steevast gevaarlijk, maar helaas kunnen we dit niet uitdrukken in cijfers. Voor Nieuwleusen kwam de rust dan ook als geroepen, want het was de draad even helemaal kwijt.
Na de rust is het meer van hetzelfde. Wij starten sterk, waar we aan het einde van de eerste helft waren gebleven. Nieuwleusen komt in de eerste twintig minuten van de tweede helft maar weinig gevaarlijk voor de Bruchterveldse goal. Ook wij spelen, weinig echt gevaarlijks klaar. Een schotje van Mette wordt nog in uiterste strekking naast getikt, maar het is wederom een enigzins gelukkige goal die ons de uitlopende treffer bezorgt. Het is wederom goudhaantje Inge die de bal vuurpijlt richting Nieuwleusen goal. Velen dachten dat deze bal naast de goal zou vallen, maar als een duveltje in een doosje viel de bal aan de goede kant van de paal. Een goal die letterlijk uit de lucht kwam vallen.
Hierna was het vechten, zwoegen, ploeteren, en noem nog maar wat krachttermen. Nieuwleusen zette vol in op de aanval, en wij konden alleen nog maar met man en macht verdedigen. Dat werd ook zeker gedaan, en dat ging hier en daar ten koste van een vrije bal. Slimmigheidjes van Nieuwleusen om af en toe met veel bombarie tegen de vlakte te gaan. 10 minuten voor tijd zwabberde zo’n vrije trap op de rand van de zestien nog in het goal achter Lara. De laatste 10 minuten waren dan ook billenknijpen van het hoogste niveau. Af en toe met kunst en vliegwerk, en zeker met wat slim tijdrekken, trekken we de 3-2 uiteindelijk over de streep. We hebben dit seizoen al best wel wat mooie dingen meegemaakt, maar dit was misschien wel de grootste ontlading tot noch toe.
Zoals we al hebben gezegd, hebben we tot noch toe de laagvliegers gezien. De echte krakers moeten dus nog komen voor de winterstop. Beginnend volgende week, uit tegen De Zweef Vr1. De huidige nummer drie heeft net als ons slechts 6 wedstrijden gespeeld, waarvan het er 4 overtuigend won. Ons doel: de koppositie verdedigen. Een bijzonder belangrijke en spannende pot dus.