Na een zeperd van een doordeweekse oefenpot tegen puntloze vierde klasser Marienberg, moesten we het vandaag opnemen tegen medekoploper in de derde klasse, Den Ham Vr1. Den Ham, een paar seizoenen geleden nog vierde klasser, had reeds een paar puike uitslagen laten zien, en van horen zeggen wisten wij dat een sterke ploeg op touw was gezet voor dit seizoen.

Onder de bezielende leiding van de heer Slaghekke trapten wij op het kletsnatte eerste veld af. Vanaf minuut één moest er geconcentreerd voetbal gespeeld worden. Na wat aftasten van weerse kanten waren de eerste kansjes voor de Tricolores. Linkshalf Inge ging met een gevaarlijke dribbel naar binnen en schoot in het zijnet, en ook nog mooie kans voor Ilse die vanaf de zestien kon uithalen na mooi voorwerk van Hesther. Veel moeilijker dan een paar balletjes in de handen van de keepster kunnen we het Den Ham nog niet maken. Na een goede 30 minuten komen de gasten ook eens gevaarlijk op onze helft buurten. Maar schoten uit de tweede lijn gaan vooral over en naast. Binnen de zestien word er vakkundig weggewerkt en verdedigd. Een eerste helft die weinig echte hoogtepunten kent, maar het voetbal wordt gespeeld op het scherpst van de snede en dat is goed voelbaar voor zowel spelers als publiek.
Na de rust barstte het spektakel pas echt los. Beide ploegen ruiken bloed. Den Ham zet vooral voorin nog wat gas bij. Het beschikt over een zeer diverse, maar bijzonder getalenteerde voorhoede. Een snelle behendige buitenspeler, en een grote krachtige, technisch sterke buitenspeler die het bij tijd en wijlen ons flink lastig maakte vaak ten koste van een corner. Doordat Den Ham inzet op de aanval is er ineens veel ruimte aan de andere kant voor de omschakeling. Gek genoeg besluit Den Ham om Danique en Mette op het middenveld met enig regelmaat vogelvrij te laten, die hierdoor de ruimte krijgen om te doen waar ze het allerbeste in zijn, spelverdelen. Het eerste doelpunt valt echter uit een dood spelmoment. Mette die weer eens opzichtig wordt vastgehouden om de counter eruit te halen, krijgt de vrije trap mee. Daniek M, die de hele wedstrijd al vecht tegen de bierkaai en zichzelf, maar toch nooit te bespeuren is op een verdedigend foutje, mag de vrije trap nemen. Met haar heerlijke trap slingert ze de bal voor de goal, waar die op de paal wordt verlengt, een scrimmage van jewelste, de inzet van Sylke en knappe glijder van Hesther werken de bal vervolgens in het netje. Wel, en ook een beetje niet te zien (Dankjewel Hans), op het filmpje hieronder. Door deze goal komt er nóg meer ruimte vrij achter de n’Hamse verdediging. Kans op kans wordt aan elkaar geregen, terwijl de gasten maar niet verder komen een tamelijk ongevaarlijke corner hier en daar. Maar onze uitbraken worden keer op keer gestuit door de dappere en sterke keepster van Den Ham. Met als resultaat een corner. De indraaiende corner van Inge wordt slap verdedigt, een tot op het bot gemotiveerd Lotte komt ingevlogen eist de bal volmondig op, en volleert deze keurig op eenn meter of twee afstand van de keeper in de goal. De uitloop-goal die iedereen een beetje ruimte en rust geeft om te ademen. Den Ham wilde er nog wel voor gaan, maar had vandaag niet de kracht en het venijn om onze ijzersterke verdediging te omspelen. Tevens hadden ze ook niet de slimmigheid, of wilde ze die niet hebben, om de counter, die toch veelal van dezelfde aard was, eruit te halen. Het had met gemak 5/6-0 kunnen worden ware het niet dat wij de kansen niet omzette in doelpunten. Pas een kleine 10 minuten voor tijd kwam de verlossende 3-0 die de onderlinge kansenverhouding eerlijk weergaf. Weer werd geopend naar links, vanaf waar de bal naar het gapende gat op rechts gegeven werd. Nadat Sylke al enkele rushes had afgelegd zonder resultaat, was good old Hesther die nu maar eens het gat in dook. Als een ware spits wipte zij de bal over de uitkomende keepster in de verre hoek.
Al met al weer wedstrijd waar we trots op mogen zijn met allen. De toegestroomde toeschouwers hebben wederom een aantrekkelijke pot mogen aanschouwen, en de punten zijn weer binnen. Inmiddels is ook bekend dat de directe concurrenten bovenin de punten niet over de streep konden trekken en zo staan wij vooralsnog met één wedstrijd minder ongeslagen bovenaan. Volgende week gaat het er wederom om spannen. Dan gaan we namelijk op bezoek bij de huidige nummer 2, Oranje Nassau Vr1.