The only way is up! Zaken gaan ook dit seizoen steeds meer voor de wind voor onze damesselectie. Zo gaanderweg halverwege de eerste seizoenshelft kwam Vr1 beter in hun spel en werden de eerste puntjes binnengesprokkeld. Een mooie overwinning op directe concurrent Nieuwleusen en een prachtige pot tegen de koploper gaven ons frisse moed tegen Heino Vr1 afgelopen zaterdag. Met winst konden we in het voordelige scenario als nummer 6 de winterstop in.

Genoeg om voor te strijden dus vandaag, maar ook een pittige tegenstander. De dames van Heino komen we zo om het seizoen weer eens in de competitie tegen. Altijd is Heino tactisch sterk met pittige dames in de selectie. Ook dit seizoen blijkt dat niet anders. Van meets af aan is het Heino wat het initiatief neemt in de wedstrijd, met zo wat 4 vrouw voorop drukt het ons flink naar achteren. De complimenten mogen zeker uit naar het voetballende vermogen van de Heinose vrouwen, maar echte kansen creeeren ze allerminst in de eerste helft. Het ontbreekt andermaal aan de splijtende pass of de goede afronding. Op een enkele afzwaaier na is het nog bepaald geen billenknijpen voor Lotte in de goal. Dit is uiteraard ook de verdienste van een wederom sterk vechtende verdediging.

Waar we voor de rust nog te druk waren met opvangen en wegwerken is er na de rust een stuk meer rust in het spel van Bruchterveld door wat tactische omzettingen van Jesse. Hierdoor verplaatst het spel zich gaanderwijs iets meer richting de helft van de tegenstander, en komt zelfs de eerste grote kans op naam van Bruchterveld. Lorena ruikt haar kans en loopt door op de keepster. Die ontfutselt ze de bal, maar ze is de bal daarna te weinig meester om dan wel zelf te schieten, dan wel snel genoeg terug te leggen op Inge of Anne. Het oppertunisme van Lorena straalt ook af op Inge, die met goed doorjagen de laatste vrouw de bal ontneemt en op de bijna vrije loop kan richting het vijandige goal. Na een late sliding te hebben ontweken, gunt ze ook de keepster geen schijn van kans meer. Op basis van de tweede helft geen gekke gang van zaken, maar misschien nog wel licht tegen de verhouding in als we kijken naar het hele wedstrijdbeeld. Paniek is er vervolgens eigenlijk een beetje aan twee kanten. Bruchterveld: “Voorsprong, oef dat hadden we eigenlijk misschien niet meer gedacht. Laten we er snel nog één proberen te maken.” Heino: “Ja, dit is absoluut niet de bedoeling. Nog maar een man naar voren.” Met deze gedachtes kunnen er nog steeds veel dingen gebeuren. Er worden nog een paar goede aanvallen opgezet, maar de vermoeidheid heeft duidelijk toegeslagen en ook bij ons komt de eindpass niet meer aan. Dit ten koste van de restverdediging. Uiteindelijk is het dit niet eens wat ons de kop kost, want de bal wordt nog wel degelijk opgeruimd. De afgeketst aanval wordt vervolgens op het middenveld aangenomen (overduidelijk met de hand) door een Heino speelster. Die speelt de bal het centrum weer in, kappen, draaien, paniek, onrust en de 1-1 is in relatief korte tijd alsnog weer gemaakt. Het slotoffensief is duidelijk wederom voor Heino. Er worden nog flink wat knieën open gegleden voor volk- en moederland. Een ware kamikaze tackle van invalster Erin voorkomt een bijna 100% winnende goal van Heino nog in de voorlaatste secondes van de wedstrijd. Ook de daarop volgende corner wordt niet meer benut door Heino, en zodoende blijft het 1-1.

Jan-Henk Holtvluwer bracht deze uitslag goed onder woorden, het had volgens hem namelijk ook zomaar andersom kunnen zijn. Dat niet alleen, een ieder die de wedstrijd zag had ook kunnen zien dat het kwartje nog beide kanten op had kunnen vallen. Maar moegestreden en voldaan kunnen we nu terugkijken op een keurige eerste seizoenshelft. Het begon niet al te sterk, maar de flow zit er al goed in. Hopelijk kunnen we die meteen na de winterstop weer oppakken en zo nog mooi een aantal punten pakken. Met op de terugweg nog stervoetballers zoals Danique, Daniek en Roos blijven we ons vasthouden aan het volgende motto: The only way is up!

Filmpje van de goal van Inge!