Voor de tweede keer in korte tijd mochten onze dames ten strijde trekken in een zaalvoetbaltoernooi. Waar we voor de jaarwisseling net aan het kortste eind trokken in Angelslo, gingen we ditmaal op een druilerige zaterdagavond richting Hoogeveen om, alhier, het jaarlijkse Wiltink zaalvoetbaltoernooi te gaan bespelen.

In dit jaarlijks terugkerende fenomeen zijn teams onderverdeeld in poules op basis van reguliere competitie klasse. Zo mochten wij aantreden in het A toernooi, met teams uit de 3de en 2de klasse, met een verdwaalde 4de klasser ter opvulling (lees Banthum vr2). 2 poules van 4 teams, ieders speelt twee maal tegen elke tegenstander binnen de poule om vervolgens kruisfinales te spelen tegen de teams uit de andere poule.

Met een compleet leger vrouwen vertrokken wij om 16:45 vanuit Bruchterveld richting Het Activum in Hoogeveen. Waar ondergetekende niet enorm onder de indruk was van Angelslo, kunnen we het Activum met recht een prachtige locatie noemen. Een hypermoderne locatie, met twee ruime sportzalen waartussen je rustig af en toe kan switchen, en prachtige voorzieningen voor zowel spelers als toeschouwers.

Door het drukke speelschema was het zeker geen overbodige luxe om wat extra speelsters mee te hebben. Wedstrijden van 16 minuten, en met regelmaat moesten teams twee maal achter elkaar aantreden. In een poule met Bergentheim vr2, JVZ vr1 en Achilles 1894 vr1 werden de volgende keurige scores neergezet:

Bergentheim vr 2: 1-2 winst / 0-0

JVZ: 1-1 / 0-3 winst

Achilles: 4-0 verlies / 1-1

In de openingswedstrijd tegen Banthum Vr2 kwamen we jammerlijk op 1-0 achterstand, maar de rug werd sterk gerecht en een kleine 3 minuten voor tijd tikten we de winnende goal binnen.

JVZ beschikte over een sterke selectie, zeker de nummer 7 was een uitermate geschikte zaalvoetbalster. Zo’n speelster bij wie de bal aan de voet bleef kleven. Gelukkig was ze wel stijf rechts, dus het trucje was na verloop van tijd redelijk makkelijk te doorzien. Na een ongelukkige tegentreffer uit een onverdiende uittrap, was de streep in de kruising, vanuit een directe vrije schop, van Danique Luisman een juweeltje en een welkome verassing. De 0-3 winst in de tweede partij was overtuigend even overtuigend gespeeld als uitgedrukt in cijfers.

Pardoes stonden we na het spelen van onze laatste wedstrijd bovenaan in de poule, en was het aan Achilles om te bepalen wie er als nummer 1 naar de kruisfinales ging. Dit deden zij dan ook met een 1-2 winst op Bergentheim vr2.

Zodoende gingen wij de winnaarsfinale in als nummer 2 van de poule, en moesten we het opnemen tegen de winnaar van Poule 1: Bergentheim vr1. U had het vast al ergens vernomen, Bergentheim Vr1 dat zich als absolute favoriet had geplaatst voor de finale ronde van Ladies Cup (lees: Vrouwen Protos), maar werd een streep door de deelname gezet door de statuten van onze buurclub. In Poule 1 van het Wiltink Toernooi was het minder overtuigend, maar desondanks nog steeds een sterke tegenstander.

We begonnen de pot iets afwachtend, 0-0 zou mooi zijn. Toch kwamen de groenwitten op voorsprong. Even kwamen wij brutaal voor het Banthum goal, Inge die de bal en de keepster van Banthum nog toucheerd, maar niet afdoende voor de gelijkmaker. Ere wie ere toe komt, het vlaggenschip van de buurvrouwen zijn geweldig op elkaar ingespeeld, wisselen veel van positie en brengt zo onze organisatie enorm in de war. Eindstand: 0-2 verlies. En Banthum vr1 (de enige 2de klasser in ons midden) wint uiteindelijk ook het toernooi.

Zodoende was de derde plek het hoogst haalbare, en dat moest behaald gaan worden tegen Achilles 1894. Tot nog toe werd er zwaar verloren en daarna gelijk gespeeld tegen Achilles. Zou 3 keer dan scheepsrecht zijn? Inmiddels had de klok ook al half 11 gepasseerd en waren een aantal van ons wel aardig gecharmeerd van de gezelligheid in het aangrenzende sportcafé. Met een paar alcoholische versnaperingen in de hand liepen wij richting de kleinere zaal om daar de laatste wedstrijd te spelen. Ook Achilles was inmiddels wat gehavend, en de pret was er daar ook wel een beetje vanaf. Het blijft redelijk lang spannend. Eén moment van onoplettendheid wordt knetterhard afgestraft door Achilles. In de laatste minuten duwt Lara het veld nog even flink naar voren. Had zelfs nog even de illusie om dwars door de verdediging te snellen en te scoren in de laatste minuut. Deze mislukte droom leidde de beslissende 2-0 in voor Achilles.

Zodoende eindigen we op een keurige 4de plek in Hoogeveen. Hiermee komt een einde aan een leuke en toch redelijk sucesvolle periode in de zaal. Inmiddels zijn ook wij weer begonnen aan de trainingen op het veld en staat er een oefenwedstrijd gepland tegen Bergentheim Vr2 volgende week maandag op ons mooie sportcomplex in Bruchterveld.