v.v. Bruchterveld 2 – SCD’83 2

Weergoden van grote invloed tijdens winderige tweekamp

Na een prachtige driepunter tegen Hardenberg ’85 stond zaterdag de 17e van de 3e het affiche tegen SCD’83 op het programma. Vooraf al een spannende strijd, gezien het minimale puntenverschil op de ranglijst. De geelhemden volgen de Bruchtervelders op 1 punt, die echter nog wel één wedstrijd minder hebben gespeeld. Er was ook niet alleen sprake van wedstrijdspanning. Het was vooraf namelijk nogal spannend of de wedstrijd doorgang zou gaan vinden, of niet. Piet Paulusma en kornuiten gingen weer (;-P) eens flink de fout in, toen ze voorspelden dat het vrijdags de ganse dag zou gaan sneeuwen. De witte vlokken bleven de voetballers bespaard, maar dit werd gecompenseerd met een flinke portie wind, die uiteindelijk een grote spelbepaler zou gaan blijken.

Afijn, de mannen in het witte tricot waren gebrand om, na de uitwedstrijd tegen SCD gewonnen te hebben, ook de thuiswedstrijd in winst om te zetten, zodat er in één seizoen eindelijk eens 6 punten behaald zouden worden tegen de mannen uit Dedemsvaart. Doordat er enkele spelers van ’t Twidde afgereisd waren naar verre skioorden of Nederlandse schiereilanden, ging het team met enkele spelers van JO-19 de kleedkamer in voor één van de beruchte wedstrijdbesprekingen van oefenmeester Harold Muis. De wedstrijd tegen Hardenberg ’85 werd hierbij gebruikt als ijkpunt, net als de training van de donderdag. Er was deze week flink gehamerd op het verleggen van het spel, om zo onder de druk van de tegenstander uit te spelen.

Onder leiding van scheidsrechter Henk Roessink, die goed was verpakt in een trainingsbroek met daaroverheen een korte sportbroek, werd er afgetrapt op het kunstgrasveld. Gelijk werd duidelijk dat de wind een cruciale rol zou kunnen gaan spelen in deze wedstrijd. De withemden speelden, zoals vooraf bepaald door aanvoerder Gerjon, de eerste helft tegen de wind in. Dit kwam tot uiting in het spelbeeld. De Bruchterveldse verdediging probeerde goed de lijnen naar de spitsen Bas en Jens te vinden. Dit lukte regelmatig en door de bal vervolgens op middenvelders Tim en Gerwin te laten vallen, werd het spel met enige regelmaat goed verlegd. Er was dus duidelijk te zien dat de training en het tactisch plan effect sorteerden. Echter waren het de Dedemsvaarters die gevaarlijk werden voor het doel. Bruchterveld mocht van geluk spreken, toen één van de spelers van SCD het leer op de paal mikte. Verder werden er in het eerste bedrijf geen echt noemenswaardige kansen gecreëerd door beide ploegen: 0-0.

In de rust werd besloten dat men in de tweede helft slim gebruik moest gaan maken van de harde wind en dat SCD vanaf de doeltrap gelijk vastgezet zou gaan worden, zodat zij tegen de wind in met een moeilijke lange bal zouden gaan moeten komen. Dit ging niet gelijk goed, omdat de tegenstander in eerste instantie vaak de middenvelders over de grond in konden spelen. Dit resulteerde voor SCD ook in een enorme kans, waarbij de bal goed van de lijn werd gehaald door Jordy Stegeman. Met nog een half uur op de klok werd jongeling Richard Snippe in het veld gebracht. Dit bleek een kantelpunt in de wedstrijd. Na een wat rommelige aanval kwam de bal bij Bas terecht, die hem over de verdediging van de SCD’ers heen wist te krijgen. In de voeten van Richard, die zo alleen op de keeper af kon. De kans werd niet onbenut gelaten en Richard schoot het leer beheerst achter de sluitpost van SCD: 1-0. In het vervolg van de wedstrijd leek de Bruchterveldse tactiek beter te gaan werken. SCD wist zich vanuit de verdediging steeds minder raad met de bal. Steeds vaker werd de lange bal gezocht, welke door toedoen van de wind dan over de zijlijn verdween. Ondanks de wind, werden de Dedemsvaarters echter nog enkele malen enigszins gevaarlijk voor het doel van Bruchterveld. Hierdoor waren de withemden zichtbaar op zoek naar de bevrijdende tweede treffer. Na invalbeurten voor Thijs Nijman en Nick van der Veen, beide jeugdspelers van JO-19, kwam deze treffer er ook. Een ingooi van Frank werd door Jens teruggelegd op Gerwin, die met een punter de bal diep gooide op Richard. “Een aanval uit het boekje”, aldus Gerwin. Na 2 of 3 balcontacten legde Richard de bal met een afgemeten voorzet in de voeten van Nick, die de bal klinisch in de lange hoek legde: 2-0. Je zou denken dat ’t Twidde wel eens een lesje afwerken van de JO-19 kan gebruiken. Na deze tweede treffer gaven de SCD’ers de moed zichtbaar op en werd de wedstrijd rustig uitgespeeld. Een goed fluitende Henk Roessink blies op zijn scheidsrechters-instrument en de wedstrijd was ten einde: 2-0. Wederom een mooie overwinning voor ’t Twidde en op de ranglijst is de weg omhoog ingezet: een mooie vierde plek en in de periode zelfs op een tweede stek.

Komende zaterdag wacht het treffen met Avereest 2, wederom op de Noppenveste. Komt allen!