De competitie van ’t Twidde van Bruchterveld is niet vaak zó spannend geweest. Het vorige seizoen kon vanaf de winterstop worden uitgezongen. Hoe anders vergaat het ’t Twidde deze jaargang. Met nog één wedstrijd te spelen is de B-selectie nog altijd niet zeker van klassebehoud. Voorlopig weet de ploeg van Herman Middelkamp een drietal teams onder zich te houden. Echter kunnen al deze teams aanstaand weekend dichterbij komen, omdat zij een wedstrijd minder dan ’t Twidde hebben gespeeld (zie onderstaande tabel).

Stand ’t Twidde (actueel):

Pos. Team G P DS
8 ’t Twidde 19 23 16
9 HHC Hardenberg 4 18 20 -21
10 Vroomshoopse Boys 3 18 18 -12
11 DOS ’37 4 18 17 -2

Om nog een schepje op de toch al waanzinnige ontknoping te doen, speelt in de laatste competitieronde HHC tegen Vroomshoop en ontvangt ’t Twidde DOS ’37. Weten de drie concurrenten hun 19e wedstrijd te winnen, dan kan het heel raar gaan lopen op 7 mei 2016. De eerste Belchinezen zijn naar verluidt al opgemerkt in en om Bruchterveld en Vroomshoop. Alle mensen die ’t Twidde een warm hart toedragen hopen dat de nummers 1 (DETO), 2 (Mariënberg) en 6 (Hardenberg ’85) van de competitie hun sportieve plicht zullen doen in de komende speelronde. Zij vormen de tegenstanders van respectievelijk HHC, DOS en Vroomshoop.

Dat ’t Twidde zichzelf deze 8e positie heeft weten te verschaffen is een knappe prestatie geweest. Als nummer laatst ging het elftal de winterstop in. Door een puntenaantal van negen uit de laatste vier wedstrijden hebben de Tricolores vooralsnog tot en met de achtste plaats kunnen reiken. Bijna synchroon met het invallen van de lente is dus ook de ranglijst er rooskleuriger uit gaan zien. Afgelopen zaterdag was er de overwinning op Hardenberg ’85 2. Na een duizelingwekkende 4-4 in Hardenberg, wilde ’t Twidde bewijzen dat de Noppenweide een onneembare vesting is. Hardenberg ’85 ging op haar beurt op jacht naar drie punten om aanspraak te maken op de 2e periode.

De eerste 45 minuten verliepen slordig. ’t Twidde kreeg geen grip de ploeg die bij een overwinning in de race zou blijven voor promotie via een periodetitel. Over en weer werden er kansen gecreëerd, maar doelpunten bleven lang uit. Vorige week in Dedemsvaart hielpen wij de tegenstander door een eigen doelpunt te produceren, vandaag was het niet anders – zij het indirect. Er werd teveel tijd genomen om het leer uit het strafschopgebied te werken, waarna de Hardenberg-spits de bal kon oppikken en afronden: 0-1. Tot aan de rust waren wij niet in staat om deze achterstand om te buigen.

In de rust werden oppeppende woorden uitgesproken en probeerde een ieder zich op de tweede helft te focussen. We startten de tweede helft met de aftrap en wisten na een tiental seconden meteen een corner af te dwingen. Het was een voorteken dat ’t Twidde het gaspedaal vol in zou gaan trappen.

De tweede helft werd eindelijk zichtbaar dat ’t Twidde sinds de winterstop speelt om lijfsbehoud. Hardenberg werd slordiger, al kregen zij nog altijd mogelijkheden. De grootste kansen waren echter voor ons, wat tevens resulteerde in een welverdiende gelijkmaker. Fons Ramaker was de trotse maker van het doelpunt. Hierna ging ’t Twidde verder met het Vollgasfußball, waar Hardenberg geen antwoord op had. Niet veel later draaide aanvoerder Harold Muis goed weg bij zijn tegenstander en bediende Rob Meijerink bij de tweede paal. Hoe de bal precies in het net belandde weet hij zelf niet na te vertellen, maar ook rommeldoelpunten tellen. Nadat ’t Twidde de wedstrijd had doen kantelen en in score had uitgedrukt, leek bij Hardenberg de pijp leeg te zijn geraken. Als toetje besliste Fons een aantal minuten later de wedstrijd met een intikker, op aangeven van Rob. Hiermee was de wedstrijd gespeeld en werd er na afloop een klein feestje gevierd door de mannen van ’t Twidde.

Door de overwinning heeft ’t Twidde haar plicht gedaan en heeft het alles nog in eigen hand. Ondanks dat worden aankomend weekend de resultaten op de andere velden nauwlettend in de gaten gehouden. Wie weet is ’t Twidde zaterdag 23 april om 16.30 uur – zonder zelf in actie te komen –zeker dat het ook volgend jaar zal spelen in de 3e klasse.

Volgende wedstrijd: ’t Twidde – DOS ’37 4, aanvang 12.15 uur.