Middels Walking Football kun je een leven lang zelf blijven voetballen.

Als je wat ouder wordt gaan sommige dingen wat minder snel, zo ook het voetballen.

Om nu toch lekker te kunnen blijven voetballen is er WALKING FOOTBALL.

De naam zegt het al: wandelend voetballen.

WAT HOUDT HET IN

Voetbal hoeft niet snel te gaan om mooi te zijn. Dat bewijst deze voetbalvorm waarbij in wandeltempo op een kwart veld gespeeld wordt met 6 tegen 6 spelers (zonder keeper). Walking Football houdt in dat er tijdens een partijtje niet wordt gerend. Er mag doorlopend worden gewisseld en bij een uitbal of cornerbal wordt de bal ingepasst of ingedribbeld. Vrije trappen zijn altijd indirect en er mag pas gescoord worden indien de bal over de middenlijn is. Verder mogen er geen slidings gemaakt worden en is geen schouder/fysiek contact toegestaan. De maximale speelhoogte van de bal is de hoogte van de dek lat van het 3 meter doeltje (ca 1 meter hoogte/ heuphoogte).

Bij een aantal van onze gemeentelijke voetbalclubs is het walking football al een vast onderdeel van het aanbod. Bij HHC Hardenberg maar ook in Ommen en Dedemsvaart wordt er al zeker zo’n jaar of 5 gewandelvoetbald. Het is een zeer snel groeiende tak binnen het voetbal en het maakt dat oudere clubleden niet enkel en alleen als vrijwilliger een taak vaak pakken binnen hun cluppie, maar dat je daarnaast ook zelf kan blijven voetballen met elkaar. Dat blijft toch het leukste wat er is !

FIT EN VITAAL

Wandelvoetbal kan je tot op zeer hoge leeftijd blijven doen en draagt bij aan een fit en vitaal leven. Iedereen wil toch het liefst een beetje fit en vitaal blijven naarmate de jaren gaan vorderen. Wandelvoetbal is een mooi onderdeel daarvan. Het is ontzettend goed voor de balans, beenspierkracht en anticiperend vermogen wat ook er voor zorgt dat de kans op vallen op oudere leeftijd ook sterk verminderd. Maar zeker net zo belangrijk is het sociale aspect; hoe leuk is het om elkaar te blijven ontmoeten en betrokken te blijven bij de club.  Kijk dus allemaal eens goed rond in je kennissen- of familiekring of ken je iemand voor wie deze vorm van sportbeoefening geschikt zou zijn meld je dan aan als potentiële geïnteresseerde. En nogmaals je hoeft geen begenadigde oudvoetballer te zijn om mee te kunnen doen.

Het zou dus mooi zijn om 1x per week 1 uurtje te sporten/bewegen met elkaar. In principe zou dit kunnen op de dinsdag-, donderdagmiddag van bijvoorbeeld

15.00-16.00 uur. Maar andere tijden zijn ook zeker bespreekbaar!

GAST OF PROEFTRAINING

Bovendien hebben we de mogelijkheid om eens een kijkje te nemen bij onze voetbalvrienden van HHC alwaar fysiotherapeut Piet Kampman van de Haere al jaren trainer is van zijn HHC Oldstars . Hij wil met alle plezier ons ontvangen of naar ons toekomen voor een proeftraining en uitleg geven m.b.t de spelregels etc. Zijn ambitie is om binnen de gemeentegrenzen meer  voetbalverenigingen te enthousiasmeren om walking football aan te bieden binnen  hun club. Uit ervaring weet hij dat het onderling  partijtjes tegen elkaar spelen of het houden van laagdrempelige onderlinge toernooitjes ook super gezellig is.

Veelal is het bijna een soort van reünie van weerzien van oude bekenden uit de jongere voetbaljaren !

Ben je door bovenstaande ook zo enthousiast geworden en lijkt het je wat om hieraan mee te gaan doen of om er samen over na te denken ? Laat dit dan weten via onderstaand mailadres of telefoonnummer.

Het zou toch nogmaals super gaaf zijn als we dit binnen onze vv Bruchterveld kunnen gaan opstarten ?!!

Hieronder een paar linkjes voor nog meer info:

Handleiding Walking Football

Spelregels Walking Football