Op weg naar het 50-jarig jubileum worden diverse invloedrijke (ex-)clubleden door de jubileumcommissie benaderd om een verhaal met ons te delen. Deze uiteenlopende, persoonlijke verhalen zullen ons herinneren aan romantiek, verdrietige momenten en sportieve prestaties binnen vijftig jaar voetbal in Bruchterveld. Omdat het jubileum plaatsvindt op 26 januari 2018, zal rond de 26e van de komende maanden een verhaal worden gepresenteerd op de website. Henk Schepers schreef vorige maand een prachtig stuk (lees het hier). Deze maand is onze vooraanstaande vrouwenvoetbalster Claudia Stegeman bereid geweest om met ons te delen wat de voetbalvereniging Bruchterveld voor haar heeft betekend. Veel leesplezier.

“Voetbal dat is ons leven, voetballen bij Bruchterveld”

Tijdens intervisie bijeenkomsten op mijn werk kregen mijn collega’s en ik de opdracht een voorwerp mee te nemen en aan de hand van dit voorwerp jezelf voor te stellen aan je eigen collega’s. Nadenkend over wat ik zou meenemen bedacht ik me het volgende….

Als jong meisje groeide ik in de jaren 80 op in Bruchterveld. Met buurjongen Arno Godeke “Ezelde”, “Tiende” of speelde we partijtjes op het vroegere trapveldje tot het donker werd. Nadat ik mijn zwemdiploma’s  had behaald mocht ik eindelijk op voetbal. Iedere zaterdagochtend werd ik met gezonde kriebels wakker en stapte ik zo vanuit bed mijn voetbalschoenen in.  Dat heerlijke gevoel dat je weer met je team de (kunst)wei in mag, heb ik nog steeds en is nooit weggegaan.

Met André Pillen als coach werd de basis gelegd in de overtuiging van teamspirit. Deze teamgedachte heeft naar mijn idee het vrouwenvoetbal in Bruchterveld veel gebracht. Voetballen doe je met z’n allen. Je hebt elkaar nodig en zodra de balans gevonden is kun je met elkaar zoveel bereiken.  We praten er niet vaak over, want het klinkt heel ouderwets, maar vrouwenvoetbal  in het algemeen, moet zelfs in deze tijd nog altijd knokken voor een plek binnen de voetbalwereld. Bij VV Bruchterveld is dit inmiddels anders. Daar is het de normaalste zaak dat Vrouwen 1 op het hoofdveld spelen, meedraaien in de kantinediensten en dat vrouwen hun inbreng binnen het bestuur hebben.  Vrouwenvoetbal hoort bij VV Bruchterveld.

Dat het teamgevoel blijft blijkt wel uit het feit dat sinds dit seizoen een VV Bruchterveld  vrouwen 25+ competitie is gestart. Na jarenlang op prestatieniveau te hebben geknald, maar voor de kriebels die toch niet weggaan is dit de ideale oplossing. Met oude en nieuwe teammatties op een iets kleiner veld waar vooral de gezelligheid voorop staat, is weer een hele nieuwe voetbaldimensie, maar oh zo leuk!!

Het voorwerp dat ik meenam naar mijn werk is logischerwijs een voetbal geweest.  Het vinden van de liefde, onvoorwaarlijke vriendschappen en zelfs indirect mijn baan heb ik te danken aan voetballen bij VV Bruchterveld.

In het kader van teambelang en om grenzen te verleggen zijn we ooit met het vrouwenteam een lokale muziekstudio in gedoken. En hoewel we vaak en veel hebben gelachen om ons eigen (vals) gezongen lied, kan ik met trots zeggen: “Voetbal dat is ons leven, voetballen bij Bruchterveld”.