Al om 10.30 mochten de heren van ’t Twidde afgelopen zaterdag verzamelen. Ditmaal niet om een zoekgeraakte trainingsbal van donderdag uit het aardappelveld te halen – dat volgde na de wedstrijd weer, maar om de spelprincipes en wedstrijdtactiek te verhelderen. Door trainer Hans werd daarbij nog eens gehamerd op de vastigheden, die ons vorig seizoen succes hebben gebracht.

In de weken ter voorbereiding op de eerste competitiewedstrijd pakte ’t Twidde precies 1 punt in de bekerpoule (1-3, 2-2 en 0-2) en won het thuis met 5-0 een oefenwedstrijd tegen Gramsbergen 3. Verre van een ideale aanloop, maar de spelers en staf waren zaterdag tegen de bezoekers uit Dedemsvaart gebrand op een goede afsprong.

Het begin van de wedstrijd was voor ’t Twidde. Er werd goed druk gezet op de tegenstander en er werden kansen bij elkaar gespeeld. De openingstreffer kwam op naam van Martijn Meijerink, die als een duveltje uit een doosje opdook rond de penaltystip, waar hij een lage voorzet van Bas Waterink promoveerde tot doelpunt. Er klonk gejuich vanaf de tribune, het terras en de dug-out, waarbij sommige supporters een extra geluksmomentje beleefden vanwege een correcte TOTO-voorspelling.

’t Twidde kreeg het in de minuten die volgden steeds minder voor elkaar om de juiste organisatie te behouden. Dedemsvaart maakte daar meermaals dankbaar gebruik van en één van de aanvallen resulteerde in de gelijkmaker.

Tenslotte een vervelend voorval in de eerste helft, wanneer Bas in botsing komt met de keeper van Dedemsvaart. Hij blesseert zich dusdanig aan zijn arm dat hij meteen gewisseld moet worden. Niet veel later zou blijken dat de keeper van één ellepijp, twee kleinere ellepijpjes had gecreëerd. Lesley op de Haar verving hem.

De eerste 20-25 minuten na rust waren wederom voor de gasten, waarin zij toonden elkaar goed te kunnen vinden. Slechts bij vlagen kwam ’t Twidde tot uitgespeelde kansen. De 1-2 hing zogezegd in de lucht en ontstond vanuit een counter. De laatste speler van Dedemsvaart bood zichzelf na een technisch hoogstandje de ruimte om vrij uit te halen en verschalkte keeper Kevin op de Haar in de korte hoek.

Vastberaden om op eigen veld een resultaat de halen maande Hans zijn centrale verdediger mee naar voren, als extra aanspeelpunt. Bovendien werden aanvallende krachten Boaz Ramaker – naar eigen zeggen handiger op het voetbalveld dan op de boerderij – en Hugo Borst – bewees zich later deze middag als Bruchterveld-ultra – ingebracht als onruststokers in de Dedemsvaartse defensie.

Loon naar werken volgde vanuit een corner. Hugo gaf voor, Robbert Reinders knikte de bal terug op de vijf-meterlijn en na een klassieke scrimmage wist Gijs Odink binnen te schieten. Beide ploegen speelden voor de overwinning in de overgebleven minuten, maar moesten uiteindelijk genoegen nemen een puntendeling. Een eervolle vermelding daarbij voor keeper Kevin, die met meerdere reddingen zijn stempel heeft gedrukt op dit eerste punt in de competitie.

Na de wedstrijd werd er door de groep afscheid genomen van Twidde-veteraan Jordy Stegeman. Een dikke 12 jaar in dienst van ’t Twidde zijn wedstrijden gespeeld. Inmiddels woonachtig in Hengelo (OV), is een verband met ’t Twidde niet meer te combineren helaas. Maar let wel: u kunt Jordy met ingang van vorig seizoen bezichtigen in ’t Vierde.

Vanaf het terras zagen spelers en staf van ’t Twidde in de loop van de middag hoe ’t Eerste helaas niet kon winnen van Mariënberg, het bleef 0-0. Al zou er gescoord zijn, was dit waarschijnlijk niet zichtbaar geweest door de (overheerlijke) braadworstenrookpluim en niet hoorbaar geweest door de Kermismuziek gepaard met het Rad-van-Onfortuin. Al met al een voetbalmiddag dat naar meer smaakt!

Aanstaande zaterdag is aan ’t Twidde de beurt om het op te nemen tegen de Rossoneri. Om 12.30 uur wordt er afgetrapt in Mariënberg, tot dan!

Volg ’t Twidde op Instagram: @twiddebruchterveld

Auteur: Robbert Reinders