Zaterdag 16 maart speelden de Tricolores van Bruchterveld hun allereerste wedstrijd op het sportpark aan de Maatkampsweg in Bornerbroek. Na 96 zeer enerverende minuten gingen de gasten er met de drie punten vandoor.

Via idyllische landweggetjes, inclusief giertank blokkade, bereikten wij het fraai gelegen sportpark. Op de natuurgrasmat van het hoofdveld werd vanmiddag de voetbalwedstrijd tussen de nummers 3 en 5 van de 4e klasse C gespeeld. Even een geheugensteuntje:
Voetbal is een sportief spel tussen twee teams van elk elf personen. Het spel wordt geleid door een neutrale scheidsrechter, ook wel arbiter genoemd. Hij wordt geassisteerd door twee personen gewapend met een vlag die de zijlijnen, buitenspellijnen én achter- en doellijnen bewaken. Passeert de bal een van deze lijnen, dan steekt de assistent de vlak duidelijk zichtbaar voor de arbiter in de lucht. Deze zal daar dan weer met een gepast fluitsignaal op reageren. Voorafgaand aan de wedstrijd geeft de arbiter ook instructies aan de assistenten. Iets in de trant van: “Bij een corner bewaakt u de achterlijn (inclusief doellijn) en ik stel mij op rond het zestienmetergebied”.
Bent u weer bij? Dan nu de realiteit….

De wedstrijd is nog maar kort bezig of de speelwijze van de room-katholieken is al snel duidelijk. Met zo weinig mogelijk balbehandelingen de razendsnelle en gevaarlijke twee splitsen aan het werk zetten. Op zich slim, want goed verzorgd voetbal is op deze hobbelige weide ook niet echt mogelijk.
De eerste de beste counter van de thuisploeg over de rechtsback levert een corner op. De leidsman en vlagger van dienst stellen zich op geheel de instructies zoals van tevoren gegeven.
De bal komt voor het doel, wordt richting het doel gekopt, de bal komt via binnenkant paal terug in het veld en wordt weggewerkt. Niks aan de hand? Ja toch wel! Arbiter van dienst ter V. blaast op z’n fluit en wijst richting middenstip, doelpunt! Wat?? Hoe dan?? Heeft de assistent z’n gereedschap met vlag in de lucht gestoken? Nee.
Elf Tricolores maken de man in het geel duidelijk dat de bal nooit over de doellijn is geweest, hetgeen twee keer geel oplevert. Vervolgens gaat de man z’n assistent vertellen dat hij ’t vanaf 18 meter beter kon zien en dat de vlagger er eigenlijk voor Jan met de korte achternaam staat. Deze voelt dat ook zo en geeft de vlag aan Maarten. Terugkomen op z’n absurde beslissing doet ter V. niet, al was dat slimmer geweest en had ook nog van enig respect getoond.
Na deze onderbreking neemt Koen Dijk de vlag ter hand en gaat de wedstrijd “gewoon” door met een 1-0 stand.
Bruchterveld heeft het voetballend lastig tegen een fel spelend Bornerbroek. Toch ontstaan er wat kansen. Eerst een vlammend schot van Benjamins langs de kruising en even later verlengt Muusse een vrije trap van opnieuw Benjamins net naast het doel.
Dan een vrije trap van Muusse, maar deze krult het leer op de lat. Aansluitend  komt de bal via Roeleveld opnieuw bij Muusse en nu is het wel raak, 1-1.
De wedstrijd is weer in evenwicht, maar dan als een duveltje uit een doosje is daar weer die razendsnelle Schipper die op het oog heel simpel de 2-1 mag binnen schieten.
De arbiter stapelt ondertussen vreemde beslissing op vreemde beslissing. Dat kost de assistent trainer van de Tricolores ook nog een rode kaart. Bruchterveld weer van de kook en met hangen en wurgen wordt de rust met de 2-1 stand bereikt.

Na de rust hebben de Tricolores de wedstrijd beter onder controle, mede ook door wat omzettingen achterin. Gewoon weer vier man achterin geeft toch wat meer duidelijkheid en zekerheid.
Kansen komen er wel. Op ’t Ende ziet een prima schot uit de kruising getikt worden. En alleen door het slechte veld kan Smit een prima voorzet van Benjamins net niet binnenwerken.
De counters van Bornerbroek blijven levensgevaarlijk.  Muusse heeft pech met een schot uit de draait dat net over gaat. Maar na ruim 70 minuten dan toch de 2-2. Via Luuk komt de bal bij Niek op ’t Ende die de bal beheerst in de lange hoek schuift.
Ramon Luisman en Tom Odink komen voor Snippe en Kampman.
Dit betaalt zich al snel uit, want het is de opkomende Odink die de bal prima bij de tweede pal slingert, waar Smit de bal in het net ramt, 3-2.
Vanaf dat moment klinkt er geen fluitsignaal meer in het voordeel van de Tricolores. Fikse overtredingen worden afgedaan als “niks” en ingooien gaan de andere kant op.
Muuse krijgt een gele kaart na een zware overtreding op hem en de dader gaat vrijuit. Al met al krijgen de toeschouwers uit beide kampen toch echt de indruk dat de gasten hier niet mógen winnen. Een buitenspel geval wordt nog een keer weggewuifd, gelukkig treft de Bornerbroeker spits geen doel.
De opluchting was dan ook groot toen ter V. eindelijk voor de laatste keer floot deze middag.
Nog enigszins verdwaasd van wat er was gebeurd deze middag verlieten spelers en toeschouwers het sportpark, een vreemde ervaring maar ook drie punten rijker. Bruchterveld klimt hiermee naar een gedeelde derde plaats.

Volgende week komt SV Rijssen naar de Noppenweide. Hopelijk kunnen we ’t dan weer alleen over het voetbal hebben.

HR

Na de wedstrijd gaf ook trainer Stephan Bloemendal nog even zijn visie op deze wedstrijd.
Klik op deze link https://youtu.be/TNpsAyEpVCI