Vanmiddag was er de zoveelste ontmoeting in de competitie tussen vv Marienberg en de Tricolores uit Bruchterveld. Op de ranglijst slechts 1 punt verschil, maar de historie was in het voordeel van de rood-zwarten.

Al 24 jaar hadden de Tricolores niet gewonnen op het Westerpark in een officiële wedstrijd.
Mariënberg uit begon al op een soort van fobie te lijken. Het zal toch niet weer?
Op 14 oktober 2000 was er de laatste uitoverwinning met een, hoe frappant,  1-3 uitslag. Doelpuntenmakers waren destijds de legendarische spelers Simon Benjamins, Henri Eggengoor en Roelof Richterink.
Twee zonen van deze heren stonden ook vandaag op het veld, de een als basisspeler (Luuk), de andere als invaller en na 90 minuten bij ’t Twidde (Milan).  De zoon van de derde (Sam) komt er ook aan, maar dat duurt nog een jaar of zes.

Twee oudgedienden waren er vandaag niet bij. De rood-zwarten misten Rolf Hofsink, de Tricolores moesten het zonder Koen Otten doen.
Na het eerste fluitsignaal van arbiter Malki namen de gasten zoals te verwachten meteen het initiatief. De eerste 20 minuten hadden de Tricolores ongeveer 80% balbezit en trokken de Mariënbergers zich volgens beproefd recept massaal terug op eigen helft.
Maar balbezit is zoals reeds vaker gememoreerd geen enkele garantie voor doelpunten. Dat bleek maar weer eens toen de rood-zwarten welgeteld voor de tweede keer de middenlijn over kwamen er meteen de 1-0 op het scorebord stond. Geklungel in de Tricolore verdediging en André Plaggenmars kopte dankbaar raak.
Gelukkig duurde het niet lang voordat de gelijkmaker viel. De opstomende Ryan van de Berg vond via Roeleveld de vrijstaande Luuk Benjamins, die hard uithaalde en via de vingers van doelman Thijs Altena doel trof.
Hierna speelde ook Mariënberg wat verder naar voren en drongen meer aan. Eerst een bijna perfecte counter over drie schijven, alleen de kopbal van Plaggenmars was krachteloos. Daarna nog een harde voorzet voor het doel van Godeke langs waar Doek net een teenlengte te kort kwam om te kunnen scoren, een strafschop vanwege vermeend  vasthouden door Odink zag arbiter Malki er niet in.
Zo brak de rust aan met een 1-1 stand. Daar waar Bruchterveld verreweg het betere van het veldspel had, hadden de Mariënbergers de overhand mbt het aantal echte doelkansen.

Na de rust kwam Julian Smit voor Nick van der Veen. Niet veel later een korte corner voor de Tricolores, Luc Roeleveld met een fraaie indraaiende bal, een vertwijfeld graaiende keeper en de bal die bij de tweede pal binnen valt, 1-2 voor de gasten. Met nog een uur op de klok kwam Milan Eggengoor (de zoon van) voor Niek op ’t Ende.
Meteen erop een diepe bal op Roy Doek, maar deze strandt op Godeke.  Rond minuut 70 lijkt dan de beslissing te vallen. Eerst Luuk Benjamins met een lange peer naar voren, Milan die erin gelooft en de verdediger eruit sprint, maar stuit op de doelman. Even later counteren Milan, Julian en Luc, maar Luc krijgt de 1-3 niet tussen de palen.
Opmerkelijk feit was dat Malki de zware overtreding van Plaggenmars op Smit onbestraft liet. Een kaart was hier minimaal op z’n plaats. Ook de pegel van Benjamins van 25 meter was het vermelden waard, helaas zat er een rood-zwarte rug tussen.
Ondanks het feit dat Mariënberg in de tweede helft verder geen kansen wist te creëren, hoefde de bal maar één keer goed (of fout) te vallen.
In minuut 95 nog een laatste vrije trap voor Mariënberg, alles wat rood-zwart was inclusief keeper mee naar voren, de bal wordt weggewerkt en Julian Smit er als een razende mee vandoor. Eenmaal op de tegenstanders helft besluit hij de bal dan maar van grote afstand in het verlaten doel te schieten. Bekijk hier deze goal nog een keer via deze link https://youtu.be/PHVsA2CQy8k
Meteen na deze 1-3 fluit Malki voor de laatste keer op zijn (volgens AD) mooie fluit. De negatieve reeks was na 24 jaar dan eindelijk doorbroken.

Na afloop heerste er uiteraard vooral tevredenheid aan zijde van de gasten, maar lieten ook de Mainbargers en de schrijver dezes zich de groene pretkegels weer goed smaken (AD bedankt).

Komende zaterdag staat de inhaalwedstrijd in en tegen Sp Daarle op het programma. Oppassen voor een uitglijder en gewoon de drie punten meenemen is het devies.

HR

Zie voor meer foto’s de website van vv Mariënberg: https://www.vvmarienberg.nl/113/13575/uitslagen/wedstrijd-details/?tab=3

Ook was er weer een interview met Stephan Bloemendal, die overigens na dit seizoen vertrekt voor vv Hellendoorn, waarmee we hem van harte feliciteren. Klik op deze link https://youtu.be/8a4JzGqyaXI