Op de Polderhoek in Kloosterhaar werd gisteren de derby Kloosterhaar – Bruchterveld gespeeld onder leiding van arbiter Bernd Kuipers.
Het scoreverloop maakte dat het eigenlijk nooit een echt spannende derby werd.

Onze buren in het zwart-wit verkeren in zwaar weer. Samen met DES bivakkeren ze in de kelder van de 3e klasse D, daar waar je niet wilt staan na 24 wedstrijden. De Tricolores doen het wat beter met een 8e plaats, die nog net zekerheid biedt voor klassenbehoud.
Het is echter dringen geblazen daar. Een wedstrijd verliezen of winnen kan zomaar weer een paar plaatsen schelen op de ranglijst. Het zal spannend blijven tot 27 mei wie er veroordeeld zal worden tot de verzwaarde nacompetitie.
Analist Arend Luipaard heeft berekend dat je slechts 11% kans hebt om in de derde klasse te blijven mocht je op plaats 9 t/m 11 eindigen. Een reden temeer om te zorgen dat je minimaal bij de eerste acht eindigt.
Met die instelling gingen de Tricolores ook het (ook al in zeer slechte staat verkerende) veld in. Op een kopballetje van Ravenhorst en een schotje van Benjamins na, gebeurde er eerst nog niet zo veel.
De score werd geopend door Smit na een kwartier. Julian trok naar binnen en haalde met rechts uit en via een verdedigend been plofte bal via de binnenkant paal achter de verbouwereerde doelman Wind.
Een wat gelukkige maar zeer prettige voorsprong voor de Tricolores, wetende dat Kloosterhaar het haat om het spel te maken en liever gokt op de counter.
Maar de zwart-witten rechtten de rug en zo moest Godeke bij een scrimmage voor zijn doel handelend optreden.
Al redelijk vroeg was er sprake van een Vorentscheidung, om maar eens een goed Bruchtervelds woord te gebruiken.  Net binnen het halfuur was er de splijtende pass van Rutger Dijk op de diepgaande Luc Roeleveld, die twee man wist te ontwijken en de bal hard in de langs hoek schoof. Een prima treffer en belangrijker, 0-2 voor de gasten.
Toch waren er in de eerste helft nog mogelijkheden voor de zwart-witten. Zo raakte rechtsback Daan Breukelman na een corner de bovenkant van de lat boven Godeke. En een vrije trap van Zwen Nijeboer scheerde ook al de bovenkant van de dwarsligger.
De mooiste aanval van de wedstrijd was echter aan de andere kant over links, via Snippe en Smit, aan eind stond Benjamins, maar zijn schot werd helaas geblokt.
De ruststand was op zich niet onverdiend, want het veldspel van de Tricolores was beter verzorgd.

Meteen na rust had Smit de wedstrijd definitief in het slot kunnen gooien, maar hij had pech dat zijn prachtig dalende vrije trap boven de kansloze Wind op de lat uiteen spatte.
De Polderhoek-bewoners putten daar weer moed uit met de harde wind in de rug trokken ze naar voren, al was er geen sprake van goed opgezette aanvallen. Maar na een vrije trap in de muur van Boshove trof Ravenhorst even later de lat boven Godeke. En Luuk Benjamins moest nota bene een inzet van z’n eigen doellijn koppen, aansluitend was Godeke de situatie weer meester.
Pas het laatste kwartier verdiende deze wedstrijd het predicaat van derby. Er werd meer gebikkeld en er vielen wat gele kaarten.  Maar toen Tom Odink naar voren trok en zijn voorzet via een Kloosterhaarse voet in het doel zag verdwijnen, was de wedstrijd toch wel gespeeld. En vijf minuten voor tijd viel ook nog de 0-4.  Wind kon een harde vrije trap van Muusse alleen maar tegenhouden, de rebound was voor Snippe, maar werd afgemaakt door de ingevallen Jorben de Lange.
Al met al een op het betere veldspel gebaseerde zeer verdiende overwinning voor de Tricolores, al had de score wellicht ook iets anders uit kunnen vallen.
De 0-4 was op om twee redenen opzienbarend. Ten eerste was er nooit eerder zo ruim van Kloosterhaar gewonnen en ten tweede wisten de Tricolores deze derby niet eerder twee keer in één seizoen te winnen.
De gastheren staan nu nog wat steviger in het verdomhoekje en moeten hopen op een waar wonder om degradatie nog te kunnen ontlopen. De Tricolores stijgen naar plek 6, maar op basis van verliespunten is dat de nog net veilige plek 8.
A.s. zaterdag komt De Esch naar de Noppenweide. Een directe concurrent om de felbegeerde veilige plekken. Met dezelfde inzet en scorend vermogen moet dat goedkomen.

HR

Na afloop een kort interview met linksback Richard Snippe. Klik op deze link