Derby’s zijn vaak niet de beste wedstrijden. De spanning vergoedt vaak veel.
De derby tussen  vv Bruchterveld en vv Kloosterhaar was hierop geen uitzondering.

Vreemd, een wedstrijd bijna zonder publiek. Slechts aan handjevol officials en perspersonen langs de lijn; de rest thuis, op het terras of in de kantine. Iedereen hield zich overigens prima aan de regels.

Vooraf: Kloosterhaar moest met pijn in het hart  spelmaker Silas Prijs missen, maar heeft met James Redford wel de enige echte  Engelsman binnen de lijnen. Dat belooft in ieder geval veel inzet en passie.
Bruchterveld heeft de gebroeders Ros na ziekte en blessures weer terug in de selectie, maar ze beginnen op de bank. De vervangers hebben het immers goed gedaan de afgelopen weken.
Historie: Sinds 1 mei 2010 hebben de Tricolores niet meer van vv Kloosterhaar  gewonnen (destijds 2-0 met doelpunten van Rob Lubbers en Dennis Bakhuis, wie kent ‘m niet ).

De thuisclub, op een verdienstelijke 8e plaats in de stand, begint voortvarend tegen de rode lantaarndrager van de 3e klasse D Oost.
Eerst gaat binnen de zestien de bal op de hand van een hand van een der Polderboys verdedigers. Arbiter Max van der Lei (24 jr) ziet hierin echter geen stafschop. Hij voelde ondanks z’n geringe leeftijd de wedstrijd perfect aan. Hadden we hem maar gehad in de uitwedstrijd tegen AJC,  dan hadden we nu misschien wel minimaal een punt meer gehad….. Feit is dat hij een prima wedstrijd floot. Een veer op een plek waar hij ‘m liever niet heeft.
Meteen daarop werd Koen Dijk verrast door een snelle voorzet door Lesley op de Haar, met als gevolg dat zijn inzet naast het doel van Marcel Wind  ging.
Marcel Wind ??? Was dat niet een van de veldspelers die jaren geleden in het succesvolle combinatieteam Bruchterveld/Kloosterhaar in de B-junioren speelde onder leiding van Bert Vogel?
Inderdaad, inmiddels gepromoveerd tot eerste keeper van onze buren.

Na een stief half uurtje maaide deze Marcel bij een terugspeelbal stevig langs de bal, de alerte Koen Dijk gaf de bal voor, waar broer Rutger stevig gehinderd de  bal net over het lege doel kopte.
Nog dichterbij de openingstreffer was Nick van der Veen. De opgestoomde linksback liet vanaf een meter of dertig de bal over z’n wreef vertrekken met als eindbestemming de binnenkant van de tweede paal.
Net voor rust nog een prima afgelegde bal van Luc Roeleveld, maar het schot van Julian Smit werd gestopt door Wind.
Kloosterhaar kon er in de eerste helft niet veel tegenover stellen, maar zat voorlopig nog steeds op het schema van het vurig gewenste punt.

Na de thee kwam Niels Lubbers in het veld voor Niek Dijk. Hiermee gaf trainer Lamberink nog meer aanvallende signalen af.
Toch waren het de gasten die de eerste kansjes hadden. Boshove kopte over uit een corner en Zwen Nijeboer schoot een vrije trap ver naast.
De wedstrijd kabbelde verder en werd steeds lastiger te volgen vanwege de uiterst vroeg intredende duisternis.
Het niveau was niet geweldig. Bruchterveld probeerde er nog wat van te maken, speelde erg gretig en ver naar voren, logisch gezien de afwachtende stelling die de gasten innamen, maar nam daarmee ook het risico van de counter van de zwart-witten. Met snelle mannen als Boshove en Ravenhorst voorin blijft het altijd link.

En het werd alsmaar donkerder…. Op veld 2 ging bij de wedstrijd van Vrouwen 1 het led-licht aan.
Die konden tenminste nog zien waar ze de bal naar toe schoten.
Moeten we dan nog het laatste deel na half vijf op veld 2 afwerken?
Arbiter van der Lei is nog jong en met zijn zicht (en conditie) was er minder mis dan die van uw verslaggever. Hij bleef op balhoogte en had goed zicht op de situaties.
Na 72 minuten een dubbele wissel aan Bruchterveld kant. De gebroeders Maikel en Nick Ros kwamen voor Julian Smit en Tom Odink.
Nog meer aanvallende impulsen om de zege eruit te persen.
Maikel, enkele weken niet gespeeld vanwege Corona, kon z’n energie eindelijk kwijt en zorgde meteen voor aanvallend gevaar. Luc Roeleveld profiteerde niet.
Meteen erop een vrije trap  voor de gastheren op 25 meter van het doel van Wind.
Dé kans op de bevrijding. Ook al raakte Op de Haar niet veel ballen goed in deze wedstrijd, deze was perfect geschoten. Zijn kanonskogel raakte snoeihard de binnenkant van de linkerpaal en belande in het rechter zijnet achter doelman Wind die de bal alleen maar gehoord heeft waarschijnlijk.
Eindelijk de bevrijdende 1-0. En tevens de 100ste competitiegoal van Lesley, niet alleen vanwege dit jubileum een zeer belangrijke! (zie www.voetbaloost.nl tegen welke tegenstanders hij deze 100 goals maakte).
Kloosterhaar verliet nu de defensieve stellingen en gooide alles naar voren. Uit een steekpass kwam Boshove nog bijna in kansrijke positie, maar doelman Godeke, die niet veel te doen kreeg, bleef alert tot de laatste seconde.
Tot echte kansen kwam het niet meer en zo wonnen de Tricolores terecht eindelijk weer eens een derby, en stijgen hiermee naar een comfortabele 7e plek in de stand.

Komende zaterdag gaan de Tricolores op bezoek bij DES in Nijverdal.

HR

Direct na de wedstrijd een korte analyse van trainer Job Lamberink

Foto’s gemaakt door Jan van der Veen