Voorafgaand aan de derby Marienberg – Bruchterveld waren de gasten al gewaarschuwd door de voorgaande uitslagen en de tegenstanders van de rood-zwarten: “Ze verdedigen als tijgers en gokken op de lange bal en zijn dan uiterst gevaarlijk”.
Eigenlijk is hiermee ook de derby van vandaag meteen al beschreven.

Wie nogal wat verwachtte van deze streekderby kwam behoorlijk bedrogen uit. Ook de Corona-vrije Kloosterhaarders als toeschouwers, toch al niet verwend met veel bijzonder goed voetbal dit seizoen, zullen niet onder de indruk zijn geraakt van het veldspel deze middag.

De Tricolores waren op Benjamins na weer volledig na veel blessure- en Corona-leed. De gastheren misten de vaste waarden good-old Rolf Hofsink, Niek Noeverman en de schier onpasseerbare Jelle Brinks.

Onder leiding van arbiter Aukema was het Bruchterveld dat de eerste kans kreeg en wat voor een!
Lesley op de Haar zette Luc Roeleveld met een sublieme pass vrij voor doelman Thijs Altena, Luc vergat echter dat hij ook een rechterbeen heeft en schoot met z’n linker tegen de uitgekomen Altena. In de tegenaanval liet Marienberg meteen zien waarom het de reputatie heeft van het countervoetbal. Koen Godeke kon ternauwernood redden.
Dan in de 11e minuut de allesbeslissende actie van deze “derby”. Weer een lange peer naar voren,
Thijs vergeet de bal naar z’n keeper te koppen en Nick herstelt met een duw in de rug van de spits.
Vrije trap voor Marienberg vanaf zo’n 25 meter. Toch weet Jari van der Veen de bal over de muur in de hoek te krullen. Godeke komt net 20 cm te kort.
De gastheren komen hiermee in de zetel waarin ze zich uiterst comfortabel voelen. Lekker achterover leunen en de gasten maar laten komen. Mooi is anders, maar uiterst effectief. En wie lult er achteraf over het spel als je weer drie punten hebt bijgeschreven?
In het spel van de Tricolores is er ondanks de achterstand weinig vuur, weinig venijn te bespeuren.
Iedereen doet z’n best, maar er straalt geen enkel wil tot overwinnen van af.
Het spel is te traag en te voorspelbaar om een gaatje in de rood-zwarte muur te kunnen vinden.
In de tegenstoten blijft Marienberg gevaarlijker.
Op het hobbelige veld hobbelde ook de wedstrijd naar de rust. Deze kwam dan ook met de 1-0 voorsprong voor de gastheren.

Na rust kwam Maikel Ros in het veld voor Tom Odink.
Z’n teamgenoten hadden in de rust de boodschap van coach Lamberink goed begrepen, want er zat tenminste wat meer elan het team, al straalde de onvoorwaardelijk wil er nog niet van af.
De beste mogelijkheid van de tweede helft voor de Tricolores was na 57 minuten toen Op de Haar een pegel afvuurde richting het doel van Altena en deze onderweg nog werd aangeraakt. De vervanger van Brinks was echter alert.
Ondanks de toegepaste wissels (Niels Lubbers voor Niek Dijk en Jonne Lambers als stormram voor Nick Ros) kwamen de rood-zwarten nauwelijks in de problemen. Hun tegenstoten waren eigenlijk veel gevaarlijker, maar werden slecht uitgespeeld.
Pas in blessuretijd was er een ware scrimmage voor het doel van Altena, waarbij Bruchterveld letterlijk alles of niks speelde. Helaas kwam dit te laat om nog een punt mee te kunnen nemen.

Conclusie: Hadden we vooraf meer verwacht van deze wedstrijd? Ja, zeer zeker!
Was de uitslag terecht? Ja zeker!  Marienberg had de mazzel dat het de eerste goal maakte en deed het daarna verdedigend gewoon goed. Bruchterveld was te onmachtig om het verschil te kunnen maken. De 1-0 gaf niet het speldbeeld weer, maar wel de kansenverhouding, dus toch verdiend.

Bruchterveld is door de nederlaag en andere uitslagen in deze klasse van de 7e naar de 9e plek de 3e klasse D gezakt. Het wordt hoog tijd om weer punten te pakken.
Dan moet Hardenberg’85, de ploeg in vorm, maar het slachtoffer worden a.s zaterdag op de Noppenweide.

HR

Voor foto’s van deze wedstrijd zie https://www.vvmarienberg.nl/113/9845/uitslagen/wedstrijd-details/?tab=3