Vier-nul. Vier-nul was de uitslag in Almelo na de heenwedstrijd tegen PH op 7 oktober 2017. Binnen twintig minuten had het daar al 2-0 gestaan en werden wij zoek gespeeld. PH heeft zich dit seizoen bewezen als titelkandidaat en gaat samen met SC Lutten uitmaken wie er dit seizoen kampioen wordt. Vooralsnog is het stuivertje-wisselen aan kop tussen de twee ploegen, die het vorige weekend nog tegen elkaar gelijkspeelden: 1-1.

’t Twidde op haar beurt is nog volop in de race voor de tweede periode. Na een sterke reeks van vijf wedstrijden (4W 1G 0V) staat alleen het Roodzwart uit Mariënberg er nog beter voor – vijf wedstrijden de volle mep. We komen Mariënberg nog tegen in de laatste wedstrijd voor de periode. Als we al onze eigen wedstrijden winnen, dan zijn we zeker van de periode.

Wetende dat iedere wedstrijd met 0-0 begint en dat PH zo nu en dan tegen struikeling maakt, gaan we met de borst vooruit het hoofdveld op om ons van onze beste kant te laten zien. Met het mes tussen de tanden proberen wij onze huid zo duur mogelijk te verkopen.

De insteek van de wedstrijd betaalt zich uit; in het eerste bedrijf zijn wij de bovenliggende partij. De bal is nog maar net aan het rollen gebracht als Roland de Almelose keeper al aan het werk zet na een misser van de centrale verdediger. De werkelijk uitstekende keeper van PH moest niet veel later toch zijn meerdere erkennen in een schot van opnieuw Roland, nadat deze diep werd gestuurd door Robbert. Na het wervelende begin is ’t Twidde niet noemenswaardig in de problemen gekomen, uitgezonderd van een aantal hachelijke momenten bij corners of vrije ballen. Guus vertolkte zijn rol als interim-keeper wederom verdienstelijk, met name door goed aanspeelbaar te zijn en zijn uittrappen met zowel zijn linker- als het rechterpootje bij een witte pion op de stropdas te leggen.

De eerste helft telde verder nog twee á drie kansen voor ’t Twidde, maar deze bleven om diverse redenen onbenut. Aan het einde van de tweede helft leken de gasten meer in hun spel te komen, wat een gevolg was van het achteruitlopen door ’t Twidde. In de kleedkamer maakte trainer Harold dan ook meer dan duidelijk dat er meer druk moest worden gezet op de helft van de tegenstander. Er werd niet gewisseld, vanwege de goede teamprestatie.

De tweede helft pakte anders uit dan ’t Twidde voor ogen had. Het druk zetten kon minder en minder worden opgebracht, waardoor de gasten gevaarlijker konden worden. Ondanks de ruimtes zocht PH ook snel diepte in het spel. De middenvelders van beide teams klaagden na afloop over nekklachten, omdat zij als lummel fungeerden in het over-en-weer schieten of koppen van de bal tussen de voorste en achterste linies.

Het moment dat PH voetballend door onze verdediging kwam, trokken ze meteen de stand gelijk. De nauwkeurige dribbel in het strafschopgebied van een diepgaande middenvelder was ons te machtig, waarna deze zijn medespeler de bal voor het intikken gaf. In het vervolg leken de bezoekers weer minder risico te nemen door met minder diepgang van haar middenvelders te spelen.

Door de hoge intensiteit van de wedstrijd, raakte bij het gros van de spelers de brandstoftank snel leger. Harold bracht jong elan binnen de lijnen door achtereenvolgens A-junioren Richard Snippe, Nick van der Veen en Jorn Spijkers in het veld te brengen voor respectievelijk Marco Huisken, Roland en Jens. Bovendien kwam Marco van Laar als vervanger voor de licht aangeslagen Jordy.

De vier invallers deden hun werk met verve en het was Nick die in de 88e minuut van de wedstrijd zowaar de 2-1 voor het binnenschieten had. Zijn strakke inzet werd katachtig van de lijn gered door de PH-goalie. Een voorsprong en daarmee allicht een overwinning zou een scheve afmeting zijn geweest van deze spannende wedstrijd.

Door de zeer sterke eerste helft hebben wij de koploper de wil op weten te leggen en een mooi punt verdiend. Het was afwachten wat er zich in Hollandscheveld had voltrokken ..

MARIËNBERG SPEELT GELIJK!

Even op een rijtje: met nog één duel te spelen heeft Mariënberg twee punten meer dan ’t Twidde. De onderlinge wedstrijd op 28 april as. op sportpark ‘het Westerpark’ zal uit gaan maken wie er met de tweede periode aan de haal gaat. Ongemeen spannend!

Op de tussenliggende zaterdagen gaan we ons sterke spel een vervolg geven tegen SC Lutten, Den Ham en Hollandscheveld. Drie sterke tegenstanders van wie wij niet hebben weten te winnen in het najaar. Het zijn wedstrijden die als serieuze test gelden in de aanloop naar Mariënberg, waar het genoemde extraatje op het spel staat.