Afgelopen vrijdagavond kwam Maurice Paarhuis langs op ons prachtige sportpark om eenieder die geintresseerd was tekst en uitleg te geven over de nieuwe spelregels van het moderne voetbal. Nog diezelfde avond schreef de heer Paarhuis hier een prachtig verslagje over.

Het was een leerzame avond, Maurice bedankt! Zie hieronder het verslag:

Technische Commissie bezoekt SNO Enquête winnaar VV Bruchterveld!

03 februari 2024

Beste SNO-ers,

Scheidsrechtersvereniging Nijverdal en Omstreken (SNO) levert (assistent)scheidsrechters voor vriendschappelijke duels bij 46 verenigingen in de directe omgeving. Dit betreft (nagenoeg) alle zaterdag en zondag verenigingen in de regio Ommen, Hardenberg, Holten en Rijssen. Diverse clubs zijn actief in de top van het amateurvoetbal, maar wij voorzien ook de clubs die in de derde en vierde en vijfde klasse actief zijn. Wij kunnen maatwerk leveren voor onze leden, aangezien wij op deze wijze altijd in staat zijn om een goede match te maken tussen het niveau van de arbiters in combinatie met het niveau waarop de vereniging actief is.

Onze leden geven (bij zowel competitie- en vriendschappelijke wedstrijden) door middel van het invullen van de SNO enquête een beoordeling over de wijze waarop ze worden ontvangen door clubs. Denk hierbij aan onderwerpen zoals gastvrijheid, facilitaire aspecten en veiligheid. De sympathieke voetbalvereniging VV Bruchterveld heeft de SNO enquête voor eerste elftallen drie(!) maal gewonnen, hetgeen een razendknappe prestatie is voor deze uiterst sympathieke voetbalvereniging uit het Vechtdal. De prijs is een (gratis) bezoek van onze technische commissie.

Op vrijdag 2 februari jl. was het zover en toog onze voorzitter Maurice Paarhuis richting Bruchterveld, om de leden van de plaatselijke trots mee te nemen in alle spelregelwijzigingen. De arbiters worden bij VV Bruchterveld altijd ontvangen door Enk Lubbers en Henk Schepers. Prachtig om te zien dat beide heren ook aanwezig waren bij de presentatie. Nadat Maurice door de voorzitter van VV Bruchterveld (Jan Pullen) was geïntroduceerd, kon de presentatie beginnen. Onder de bezoekers waren diverse doelgroepen vertegenwoordigd. De laatste tijd is het vaak gegaan over het feit of vrouwelijke trainers actief kunnen zijn in het mannenvoetbal. Deze discussie speelt totaal niet in Bruchterveld, aangezien Karin Schotman hier naar volle tevredenheid trainer is van het derde mannen elftal.

Prachtig om te zien hoe enthousiast ze is. Ze vertelde dat ze respect richting de arbitrage (zeer) hoog in het vaandel heeft staan. Indien spelers (herhaaldelijk) commentaar geven op de arbitrage, dan worden ze verplicht gewisseld. Hier kunnen veel (van haar mannelijke collega’s) absoluut een voorbeeld aan geven. Daarnaast was er ook een afvaardiging van het eerste vrouwen elftal aanwezig, enkele (oud) clubarbiters en natuurlijk kon SNO donateur Marcel Rolfes niet ontbreken. Kortom, het was een gemêleerd en uiterst betrokken gezelschap.

Gedurende de avond werden de volgende onderwerpen besproken:

1. Nieuwe spelregels bij de JO – 13 (B-categorie)

2. Ingrijpen in het spel

3. Duur van de wedstrijd

4. De strafschop

5. Buitenspel

6. Disciplinair beleid

De avond werd afgesloten met een SNO Quiz. Na de eerste ronde bleven er nog 4 finalisten over. Diverse barrageronden werden doorlopen. Na vier barrageronden zat het spel erop en mocht ‘onze’ Marcel zich tot spelregelkoning van de plaatselijke voetbaltrots kronen! In de finaleronde had Marcel een vraag meer goed dan Henk Schepers. Marcel ontving een overheerlijk pakket met lekkernijen van de Zuivelhoeve te Hardenberg.

Jan Pullen had ook een overheerlijk Zuivelhoeve pakket geregeld voor onze voorzitter. Nadat de derde helft succesvol was verlopen kon eenieder met een goed gevoel huiswaarts keren!

Een sportieve groet,

Bestuur SNO Nijverdal