De derby Marienberg – Bruchterveld leek lange tijd er eentje te worden die snel vergeten zou worden door beide kampen. Tot zo’n twintig minuten voor tijd de wedstrijd leken de meeste toeschouwers te verlangen naar het einde van deze matige pot voetbal.  Toen echter de veilige 2-0 stand alsnog op de schop ging, volgde er nog een hectische slotfase.

Bruchterveld was vorige week behoorlijk sneu weggekomen met het 0-1 verlies tegen OZC.  Een prima tweede helft werd toen niet beloond. Vandaag tegen Marienberg zou het dan toch zeker moeten lukken.  Mister Marienberg, Rolf Hofsink, was er niet bij.  Dat zou toch een slok op een borrel schelen was de algemene gedachte.
Maar vanaf het begin speelden de Tricolores bijzonder matig. Het leek wel of de handrem erop zat. Overal kwamen de withemden een stap te laat. Mariënberg speelde net ietsje minder slecht.
Een lob van een Marienberger van afstand werd voor de lijn weg gekopt. Aan de andere kant zag arbiter Siertsema een handsbal binnen de 16 meter over het hoofd. Met de VAR was de bal zeker op de stip gegaan, maar ja….
Hierna was het toch vooral Marienberg wat de toon zette en de gasten knoeiden er maar op los.  De 1-0 door Ryan Buitenhuis was een logisch gevolg.  En de 2-0 stond al op het scorebord, maar werd wegens buitenspel alsnog geannuleerd, mede door de oplettendheid van vlagger Altena.
In de laatste fase voor de rust kwamen de Tricolores weer wat meer voor het doel van keeper Thijs Altena. Het dichtst bij de gelijkmaker was Roeleveld, maar zijn vrije trap spatte uiteen op de kruising en de rebound werd net voor de doellijn weggewerkt.
Op slag van rust was het doel van Huisjes leeg en telde iedereen de zekere 2-0 al, maar op miraculeuze wijze haalde Wouter de bal toch nog uit zijn doel.  Toch nog een kans voor Otter, maar zijn kopbal ging naast.
Rust 1-0, een voor Bruchterveld geen slechte stand gezien het vertoonde spel.

Meteen na de rust kwamen Snippe en Benjamins (om verschillende redenen niet in de basis begonnen, aldus de trainer) voor Lubbers en van der Veen (blessure).
Dat betekende meer snelheid in het spel.  Benjamins stoomde op en diens voorzet werd door Smit ingeschoten, maar ook van de lijn gekopt.
In de tegenstoot schoot Berry Lenters net voorlangs. Toch uitstel van executie want in de 48e minuut werd de bal op het middenveld weer eens knullig verspeeld en twee tellen schoot Erjan Lamberink de bal achter Huisjes.
Meerdere mogelijkheden via counters voor Marienberg om de score naar 4 of zelfs 5-0 op te voeren, maar niet benut. Tussendoor een kans voor Benjamins, maar die bewaarde z’n doelpunten voor later.
Met nog ruim een kwartier op de klok veranderde alles.  Bij het uitverdedigen werd een bal onderschept en Snippe zette Benjamins meteen vrij voor Altena. Beheerst schoof hij de 2-1 binnen.
Twee minuten later en prima pass van opnieuw Snippe, en opnieuw Benjamins de afmaker. Nu met een prachtige pegel in de linker bovendoek. Plotseling was weer alles mogelijk. Vanuit volledig kansloze positie opeens weer kans op een punt of zelfs meer.
Dat duurde slechts een paar minuten want invaller Kevin Bolks was Ros te snel af en zette de rood-zwarten weer op voorsprong.  Bruchterveld toonde veerkracht en uit de rebound van een vrije trap schoot Smit de bal van buiten de zestien achter de kansloze Altena, 3-3. Een stand waar zeker de gasten wel mee konden leven, maar  Bruchterveld gooide dom genoeg de verdediging niet op slot en trapte opnieuw in een trefzekere counter van Bolks.

Een 4-3 overwinning voor de kanaalbewoners, over de hele wedstrijd gezien wel terecht. Toch hadden de Tricolores het punt mee naar huis moeten nemen. Het enige wat er wel meegenomen werd is een rits aan oerdomme gele kaarten.

A.s. zaterdag komt De Esch naar de Noppenweide, aanvang wederom om 14:30 uur.

Foto’s van paparazzi  Jan van der Veen: