Op een druilerige zaterdagochtend vertrokken de spelers per auto of fiets naar het sportpark Baalderveld. Even een bakje koffie en voor een aantal de eerste boterham op deze wedstrijddag. Het kortharige kunstgrasveld zou het strijdtoneel vormen tussen twee ploegen die elkaar de laatste seizoenen niets gunnen. Het opwarmen dienden we overigens traditiegetrouw buiten het sportpark te doen op het langharige trainingsveld.

Bij afwezigheid van Niek Welleweerd en Marcel op de Haar gold Gerwin Stegeman als gelegenheidscoach. Naast de afwezige stafleden waren ook spelers Marco van Laar, Roy Timmerman, Rob Lubbers, Dani Altena en Boyan de Jong om uiteenlopende redenen niet beschikbaar.  Kort voor de wedstrijd werden de details andermaal besproken en ging een ieder gedreven het veld op. Om 13.00 uur blies arbiter Koiter voor de aftrap.

In de beginfase van de wedstrijd waren wij als team zoekende naar een juiste verdedigende organisatie. Diepgaande mensen vanaf het Hardenbergse middenveld zorgden voor verwarring en onzekerheid. Het lukte ons niet om als team vooruit te drukken, waardoor Hardenberg comfortabel de bal kon laten rondgaan. Vanuit openspel wist de gastheer echter geen doelgerichte kansen te creëren. Ons eigen aanvalsspel was te slordig om tot uitgespeelde kansen te komen. In de omschakeling lagen er wel mogelijkheden om de thuisploeg pijn te doen.

Zo halverwege de eerste helft wist Hardenberg toch op voorsprong te komen. Vanuit een inworp werd een lopende middenvelder bereikt, welke niet zelfzuchtig was en zijn medespeler de bal voorbij Koen liet schieten.

Na het doelpunt veranderde het spelbeeld niet, waarbij Koen ons knap in de wedstrijd hield bij enkele momenten van onoplettendheid aan onze zijde.

In de tweede helft konden wij meer grip krijgen op het spel van Hardenberg. De thuisploeg bleef wel het overwicht houden qua kansenverhouding, maar door meer druk vooruit te zetten maakten wij het onszelf makkelijker. Een doelpunt in het eerste kwartier na rust had de wedstrijd kunnen doen kantelen, maar deze bleef helaas uit. Bij de verschillende doelpogingen bleken wij geen van allen het vizier op scherp te hebben.

Gedurende de tweede helft bleken beide teams niet genoeg bij machte te zijn om met verzorgd voetbal de tegenstander open te spelen en tot uitgespeelde kansen te komen. Wij gingen almaar meer opportunistisch spelen, waarbij met vier man voorop werd gespeeld. Hopen dat het leer een keer goed valt .. De invallers Niek Huisjes en Marco Huisken vielen goed in en brachten ons nieuw elan om de ruimtes te kunnen blijven belopen.  Maar ondanks de tomeloze inzet kwamen wij niet verder dan een aantal schoten binnen de 16-meter in het restant van de wedstrijd.

Na afloop van de wedstrijd werd er in café den Herdenbergher – en later tijdens de Pubquiz in het Dorpshuis – nog wild nagepraat over de wedstrijd en de stand van zaken bij ’t Twidde. Het team is aan een metamorfose onderhevig na de vele transfers afgelopen zomer. Vandaag werd dit zichtbaar door de letterlijke kieren in de organisatie van het elftal.

Over twee weken is er een nieuwe kans om drie punten te pakken, in de derby tegen aartsrivaal Bergentheim. We zullen opperbest voor de dag moeten komen, dan maken we een goede kans tegen de wisselvallig presterende groenwitten.

Scribent: Robbert Reinders