Duurzaamheidsgroep en bestuur op bezoek bij Noordscheschut

Het was binnen onze club al enkele jaren een doorn in het oog: de hoge energierekening. Dat kan en moet anders! Vandaar dat het bestuur dit bij de leden onder de aandacht heeft gebracht en er zodoende enige tijd geleden een duurzaamheidsgroep is opgericht, bestaande uit Richard Hugen, Freek Godeke en Ronald Muis.

In hoofdlijnen kunnen zijn er 2 onderdelen die grote besparingen op kunnen leveren:

· Gedrag: ‘wat kun jij zelf doen?’ (bijv. lichten uitdoen, korter douchen, etc)

· Techniek: ‘wat kan er aangepast worden?’ (bijv. zonnepanelen, etc)

Aangezien een deel van de installaties verouderd zijn en aan vervanging toe is, richten we ons op de techniek. Zo zijn we een aantal keren bij elkaar geweest en hebben verschillende systemen besproken en onderzocht. Op dit moment denken we aan zonnepanelen om de elektrakosten naar beneden te krijgen en aan heat pipes – voor warm water- om de gaskosten te drukken. De investering voor de aanpassingen is stevig, dus we wilden graag eerst in de praktijk zien hoe het werkt.

Richard kwam erachter dat er bij vv Noordscheschut enkele jaren geleden dezelfde installaties zijn aangebracht. We waren dus erg benieuwd wat de ervaringen zijn! Samen met een deel van het bestuur, Jan Pullen en Simon Benjamins, zijn we op schrikkeldag afgereisd naar de club die in 2018 hiermee de prijs ‘Duurzaamste sportvereniging van Drenthe’ heeft gewonnen.

Er werden flink wat vragen aan de voorzitter en oud-voorzitter van vv Noordscheschut gesteld en zij vertelden (natuurlijk) met trots wat ze gerealiseerd hebben. Aansluitend hebben we de installaties bekeken, dus met z’n allen in de warme ruimtes waar de zon nooit komt en het dak op waar de juist wel moet zijn. Al met al hebben we een goed beeld gekregen van deze installaties en kunnen we de plannen inhoudelijk en financieel verder uitwerken. Het plan zullen we bespreken met het bestuur, waarbij -gezien het bedrag- ook wordt gekeken naar de financieringsvorm (eventuele subsidies, duurzaamheidsleningen en eigen inbreng voetbal). Later wordt er meer bekend wanneer en hoe de leden hierover geïnformeerd en betrokken worden.

Wij zijn in ieder geval enthousiast en hopen hiermee een stap te maken waardoor er minder geld aan energie verspilt wordt. Mocht je bij het lezen een hierover vragen hebben of een idee willen delen, spreek een van ons dan aan!

Ooohja… En ’s middags werd er door ons (’t darde) nog gevoetbald tegen Banthum en met 4-0 gewonnen!