Vanuit beide kampen was er vooraf al nogal wat aandacht voor de derby Bruchterveld – Marienberg.
De nummer laatst tegen de medekoploper, maar vooral ook veel spelers (en supporters) die elkaar over en weer kennen. De spelers Niels en Roy zijn al jaren kameraden, maar vandaag gunden ze elkaar de punten even niet. Dat ’t dan na 90 minuten gelijk eindigde was dan voor de vriendschap wellicht positief, maar het deed geen recht aan het wedstrijdbeeld.

De Tricolores op het eigen sportpark de Noppenweide (waar vind je een betere naam voor en voetbaalsportpark?) namen vanaf het begin het initiatief.
In het eerste kwartier was de thuisploeg dan ook behoorlijk overheersend, al ontstonden er niet echte kansen. De gasten beperkten zich tot verdedigen en zo nu en dan een lange haal richting Sint Rolf. Dat deze spits op leeftijd, maar nog steeds superfit ogend en super gevaarlijk, binnenkort heilig verklaard gaat worden op sportpark “Het Westerpark” zal niemand verbazen, zeker niet na de wedstrijd van vandaag.
Het was dan ook Rolf himself die in de 18e minuut een lange haal van achter oppikte, zichzelf knap vrij speelde en met een lob van afstand keeper Kevin op de Haar verschalkte. Was ’t buitenspel? De assistent van dienst vond van wel, arbiter Mulder, die verder overigens een prima partij floot, vond van niet, dus 0-1. Protesten leveren dan hooguit een domme gele kaart op, zoals Rienk van der Veen zelf ondervond.
Gelukkig voor de Tricolores was het al snel weer gelijk. 4 minuten na de achterstand was het Maikel Ros, de beste man van het veld vandaag, die Luuk Benjamins in de zestien meter aanspeelde, deze bleef ongewoonlijk koel en speelde zich tussen enkele verdedigers knap vrij en schoof de 1-1 beheerst in de lange hoek.
Bruchterveld wilde meer en dat was begrijpelijk de opstelling van de gasten. Enkele minuten na de gelijkmaker werd een corner van Smit terug voor de goal gekopt door Op de Haar, maar helaas belandde de kopbal van Benjamins hierna op binnenkant paal.
Bruchterveld was in deze fase opnieuw de betere ploeg, alleen werden er te weinig echte kansen gecreëerd. Het laatste deel van de eerste helft was het wachten op de 2-1, maar zoals het vaker gaat valt dan juist de 1-2.
Op slag van rust een vrije trap op links voor Marienberg, de goede voorzet van Sint Rolf, keeper Op de Haar die de bal niet raakt en de lange Michael Zweers die de voorsprong en tevens ruststand binnen knikt.

In de rust louter ontevreden mensen aan de koffie of iets sterkers. De ene helft ontevreden over het matige spel van de rood-zwarten, de anderen ontevreden over de onterechte tussenstand. En een derde ontevreden over de matige verkoop van het aantal rookworsten……, maar dat terzijde. ’t Was zeker nie koold genog.

Na de rust vooralsnog geen persoonlijke wisselingen aan de kant van de thuisploeg, al had menig supporter met een rood-wit-blauw hart wel reden gezien voor een enkele wissel.
Na zo’n 7 minuten gaf Luc de voorzet en kopte Lesley snoeihard net over. Daarna was er weer die vermaledijde counter van Marienberg. Maar Kevin was op z’n post.
Met nog zo’n half uur op de klok kopte Maikel van dichtbij op een goed aangesneden corner van Jesse Godeke hard op t’ doel, maar helaas stond daar net keeper Thijs Altena de gelijkmaker in de weg.
In feite was het een groot deel van de wedstrijd een eenrichtingsverkeer (helemaal corna-proof dus), maar met één groot verschil. Bruchterveld wilde winnen en Marienberg wilde niet verliezen.
De gasten in de tweede helft continue met 9 man achter de bal en wachten op de fout die de ploeg op achterstand zal gaan maken in al z’n enthousismse op jacht naar de gelijkmaker.
Koen Dijk (geel na reactie op actie), Niek Dijk en Niels Lubbers komen in het veld om iets te forceren. Maar door het ver inzakken van de gasten ontstaat er weinig ruimte en dus weinig kansen.
Maar dan toch opeens de bijna niet meer verwachte, maar o zo verdiende 2-2. Een bal in de zestien op Lesley, diens poging tot een voorzet belandt op de hand van een Marienberger, dus penalty.
Op de Haar verzilvert deze mogelijkheid vanaf 11 meter zelf met verve, 2-2.
Oke, 2-2 maar je hebt recht op meer, wat doe je dan? Aan de zijkant denken we even terug aan de wedstrijd op 30 november 2019 waar de Tricolores ook sterk terugkwamen tot 3-3 in de blessuretijd, maar door naief voetbal alsnog met 4-3 de bietenberg op gingen.
Dan maar één punt koesteren, da’s beter dan niks.
De wedstrijd eindigt met een oerdomme tackle van Benjamins na balverlies en een niet erg slimme reactie van keeper Altena, beide krijgen terecht geel.
Uitslag: Bruchterveld – Sint Rolf: 2-2
Het vooraf beloofde opvreten van het Broodje Mainbarg lukte dus maar voor de helft (zie voorbeschouwing). Gelukkig smaakte het broodje rookworst wel prima Marina!

Al met al een terechte uitslag? Misschien wel, het ligt er maar aan hoe je het bekijkt.
Bruchterveld speelde om te winnen, misschien niet altijd even slim, maar altijd nog beter dan alleen maar wachten op de fouten van een tegenstander.

Komende zaterdag gaat Bruchterveld op bezoek bij buurman Hardenberg’85 die vandaag niet in actie kwam vanwege een Corona-geval bij tegenstander Kloosterhaar. Aanvang pas om 15:15 uur !! (helaas…. dus licht aan op de fiets….).

HR

Opstelling:
Kevin op de Haar;
Nick vd Veen, Rienk vd Veen, Thijs Nijman;
Julian Smit (60′ Koen Dijk), Luc Roeleveld, Maikel Ros (75′ Niek Dijk), Rutger Dijk, Jesse Godeke (75′ Niels Lubbers)
Luuk Benjamins (Lesley op de Haar.

HR

Foto’s van Jan van der Veen