De twee derdeklassers Bruchterveld (middenmoter in 3D) en Hatto Heim (koploper in  3C) streden vandaag om de tweede ronde van de knock-out fase van de KNVB beker.
Na een enerverende strijd gingen de Hattemers na het beter nemen van de strafschoppen een ronde verder.

Onder leiding van arbiter Gerwin Maathuis ontspon zich een gelijk opgaande en open wedstrijd.  Omdat er in de omgeving weinig wedstrijden waren, waren er veel toeschouwers (nu nog wel) van de buurverenigingen.
Kansen in de eerste minuten voor Bas Behrens en Niels Lubbers leverden aan beide kanten geen goals op.
Bruchterveld zette hoog druk en het technisch sterke Hatto Heim was zeer gevaarlijk in de omschakeling.
Elnathan van Dijk was het meest dichtbij de openingstreffer. Zijn inzet werd door doelman Kevin op de Haar met de voet gekeerd.
Binnen de minuut werd uit de corner de kopbal van Tom Odink net voor de lijn gekeerd.
Bruchterveld  kon de Hattemers eigenlijk redelijk onder controle houden,  eigen slordigheden waren de grootste vijanden. Zo werd de risicovolle breedtepass van Thijs op Nick net op tijd onschadelijk gemaakt door Kevin.
De verreweg mooiste actie van de wedstrijd was te zien in minuut 31. Met name de gebroeders Hans en Jan Pullen genoten nog minutenlang na van dit vanwege het getal toch wel zeer speciale moment, maar dit geheel terzijde.
Wat gebeurde er? Het was Luc Roeleveld die na een prima soloactie met een meer dan sublieme stift de gehele Hattemer verdediging te kakken zette en Lesley op de Haar vrij plaatste voor doelman Jorick Mensink. Ondanks een verwoede poging van een verdediger kon Mensink de spits alleen maar afstoppen met een overtreding. Penalty dus.
Niels Lubbers zette de Tricolores vervolgens koelbloedig op een 1-0 voorsprong.
Tien minuten later een vrije trap van Bas Behrens waar Kevin met moeite kon redden, maar de alerte Thijs Nijman bracht opluchting.
Geheel onnodig viel dan voor de rust toch nog de 1-1. Een onnodige duwfout van Nick van der Veen werd terecht bestraft met een vrije trap.
Op zich geen ramp, maar de vrije trap van Behrens had niet zo gemakkelijk langs de niet goed opgestelde muur in de korte hoek mogen gaan.
Hato Heim rook bloed en had nog voor de rust op voorsprong kunnen komen.  Rowan Mensink’s inzet werd echter gekeerd door Kevin en ook de rebound werd gered, nu door Rutger Dijk.
De rust kwam met een terechte 1-1 stand.

Na de thee was het eerste wapenfeit van de gasten. Uit een scherpe voorzet kopte Twan van Rijssen van dichtbij hard over.
Na 55 minuten kwam Koen Dijk voor Luuk Benjamins, die met een lelijke blessure uitviel.
Een kwartier zonder hoogtepunten later werd Ramon Luisman voor Niels Lubbers gebracht.
De beste kans op een voorsprong in de tweede helft was voor de ingevallen Ruben Bouwhuis namens de gasten. Na een voorzet op maat vanaf rechts wist hij volledig vrijstaand de bal vanaf 6 meter over het doel te werken. Er volgde een periode van aaneensluitende slordigheden aan de kant van Bruchterveld. Dit moet eruit, gelukkig profiteerde Hatto Heim hier niet van.
Omdat beide teams het niet op een penaltyreeks aan wilden laten komen en vol voor de overwinning gingen, werd het speelveld steeds langer.
Schoten van Op de Haar (van afstand over ), Niek Dijk en Julian Smit (gesmoord in een woud van verdedigers) leverden niet de zo vurig gewenste overwinning op.
Zo eindigde deze aantrekkelijke wedstrijd in een over de hele wedstrijd gezien terecht gelijkspel.
Aangezien een verlenging van twee keer een kwartier geen optie was vanwege de intredende duisternis, moesten penalty’s de beslissing brengen.
Kort hierover: Twee missers van Bruchterveld-kant en vier treffers van Hatto Heim brachten de gasten naar de volgende bekerronde.

Ondanks de uitschakeling kunnen de Tricolores terugzien op een goede wedstrijd, dit ondanks het gemis van een aantal vaste krachten, hetgeen veel vertrouwen geeft voor de pittige derby aanstaande zaterdag thuis tegen Kloosterhaar.

HR

Korte reactie van Job Lamberink direct na de wedstrijd: https://youtu.be/MxH0ciNuWgM

PS: Geen foto’s van Jan van der Veen deze keer. Zijn camera had ook een competitie-vrij weekend.