Het was al weer wat jaren geleden dat de derby Kloosterhaar-Bruchterveld werd gespeeld. Vaak eindigde dit in een gelijkspel. Ook vandaag leek het deze kant op te gaan, maar de arbiteres van dienst besliste anders.

Beide teams begonnen deze wedstrijd met het schamele aantal van drie punten. Winst was dus belangrijk om aan te haken bij de lage middenmoot. Bij de Tricolores eindelijk Koen Otten weer binnen de krijtlijnen, maar nu moest Nick Ros weer geblesseerd afhaken.
In het eerste halfuur waren de beste mogelijkheden voor de Tricolores, maar de trekker werd niet overgehaald. Zo kregen de Polderhoekboys de allerbeste kans na een kleine 30 minuten. Een lange bal werd door drie verdedigers slecht beoordeeld en daardoor kon Mark Boshove alleen op Huisjes afgaan, maar Wouter bracht redding.
De opvallendste persoon op het veld was helaas arbiter Sabine Wissink. Ze strooide driftig met gele kaarten en had duidelijk niet het besef dat ze een derby aan het leiden was.
De rust kwam met de bekende brilstand.

Na rust werd duidelijk dat de Tricolores het betere veldspel perse wilden omzetten in een voorsprong, wat op dat moment niet onlogisch leek. Doelman Kevin op de Haar werd echter niet echt getest.
In de 55e minuut veranderde alles. Een Kloosterhaarse counter over links bereikte Mark Boshove, Maikel Ros en doelman Huisjes waren ter plaatse, Boshove ging graag neer, maar wat gebeurde er nu echt?  Was er wel iemand geraakt? Wissink oordeelde dat Ros Boshove onderuit had gehaald, maar was het dan een doorgebroken speler? Het oordeel van Wissink van wel en gaf rood. Een even onjuiste als ingrijpende beslissing.  Het wedstrijdbeeld veranderde en Keuken wisselde defensief, Niels Lubbers kwam voor Koen Dijk.
Kloosterhaar drong meer aan en kreeg opnieuw de helpende hand van Wissink toen Koen Otten een bal van één meter op zijn handen, die op de borst waren, kreeg en Wissink meteen naar de stip wees. Boshove pakte het cadeautje graag uit.
Bruchterveld was aan en van de kook door zoveel onrecht. Na een afgeslagen aanval mocht Maarten Kelder enkele minuten later van afstand de bal zomaar achter Huisjes leggen, 2-0 en wedstrijd beslist.
Kloosterhaar zat in een comfortabele zetel en kwam er niet meer uit. Bruchterveld probeerde nog wel wat, maar was gebroken.
De scheidsrechter de schuld geven van een nederlaag is wel erg gemakkelijk.  Dat doen we dus ook niet, maar ze was helaas wel té bepalend voor het verloop van deze wedstrijd. Met maar liefst 7 keer geel en 1 keer rood probeerde zij de wedstrijd in de hand te houden, maar de totaal niet agressieve wedstrijd had dit helemaal niet nodig. De manier waarop ze Bruchterveld in de blessuretijd nog een penalty schonk (als mislukt goedmakertje?) was ronduit een lachertje. Koen Otten verzilverde het presentje. Hiermee was de 2-1 eindstand bereikt.
Het resultaat is dat de Tricolores vaster en alleen op de laatste plaats staan. Komende zaterdag uit naar DES in Nijverdal. Een nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Foto’s van Jan van der Veen