Dat Vrouwen 1 het dit seizoen enorm lastig heeft moge duidelijk zijn. In het begin van het seizoen scharrelde het team 4 puntjes bij elkaar, maar het werd er allemaal niet makkelijker op. Tegenstanders als bijvoorbeeld HZVV en Olde Veste en speelsters die een aantal jaar in het professionele (binnen en buitenland) circuit hebben meegedraaid zijn bijna wekelijkse kost. Na de oorwassing in de bittere kou vorige week, stond ons vandaag wederom een flinke uitdaging te wachten.

De tot op heden ongeslagen koploper Berkum Vrouwen 1 heeft dit hele seizoen nog geen puntenverlies geleden. Op bezoek bij Berkum in Zwolle gingen we met de grootste domper van dit seizoen van het veld. Met 9-2 moestten we toen van geluk spreken dat de dubbele cijfers ons bespaard waren gebleven. Vandaag kwamen de dames uit Berkum ook even periode twee veilig stellen bij ons in Bruchterveld.

Voor de wedstrijd werd het strijdplan breed uitgemeten door Niek tijdens de bespreking. Dit gebeurd bij andere wedstrijden uiteraard ook, maar deze keer kwam het schijnbaar anders binnen dan normaal.

Want wat een wedstrijd speelden onze dames vandaag!! Alle speelsters deden precies wat er vooraf besproken was. We maakten het de koploopsters bijzonder moeilijk om kansen te creëren. Veel verder dan een afstandsschot kwamen de Zwolsen niet, maar ondanks dat zat het vandaag ook niet echt mee. Al vroeg in de wedstrijd moestten Daniek M. en Jeska het veld ruimen met pijntjes. Voor hun waren supersubs Celine en Danique(na een volle helft bij M017 van het veld geplukt) die hun taken met dezelfde volle overtuiging overnamen. Uiteraard werd Berkum op ten duur gevaarlijk. De verdediging en Iris bleven lang fier overeind, maar in de 40ste minuut werd een lange bal keurig op de spreekwoordelijke stropdas aaangenomen door de spits van Berkum. Ze had slechts een korte draai nodig om de bal vervolgens tegen de touwen te jagen.

Waar dit in het verleden nog wel eens een kantelpunt in de wedstrijd inleidde, was dit vandaag niet het geval. We hadden hoop geput uit de eerste veertig minuten ijzersterk voetbal en die wilden we duidelijk allemaal doortrekken. Zeker niet geheel onverdienstelijk konden we zelfs af en toe op de helft van Berkum voetballen. Op slag van rust kan de ijzersterk spelende ‘nummer 10’ Ilse Hesther inspelen. Hesther, net terug van een blessure, laat haar waarde zien door de onvermoeibare Sylke weg te sturen. Zij komt vervolgens oog in oog met de Zwolse keepster. Met een overtuiging schiet Sylke over de uitkomende keepster en hard in de netten, 1-1 en rust!

Na rust is het beeld veel van hetzelfde, Berkum wil winnen en zet veel druk naar voren. Zo komen wij een paar keer enorm goed weg, maar staan we ook nog steeds enorm sterk te voetballen. Berkum raakt enorm geïrriteerd, met name op zichzelf. Lang lijkt het erop dat het wat het onmogelijke mogelijk gaan maken, maar helaas is een wedstrijd 90 minuten. In de 85ste minuut maakt Berkum de voor hun bevrijdende 1-2.

Lang verhaal kort, een overwinning op onszelf. Een geweldige teamprestatie, een wedstrijd waarbij iedereen voor elkaar door het vuur ging. Op naar volgende week, op bezoek bij dames voetbal bolwerk Klarenbeek.