SCD ’83 2 – ‘t Twidde

Het aanvallende agressieve voetbal van de afgelopen weken is trainer Herman Middelkamp goed bevallen. Ook in cijfers heeft het voorwaartse spel haar vruchten afgeworpen met zeven punten uit de laatste vier duels. Tegen de naaste concurrent uit Dedemsvaart diende er op dezelfde voet verder te worden gegaan.

De thuiswedstrijd tegen SCD ’83 is met 1-4 verloren gegaan, al zijn die cijfers geflatteerd. Zoals dit seizoen vaker het geval is geweest, leken wij in die wedstrijd eerst een achterstand nodig te hebben alvorens wij op jacht gingen naar een doelpunt. Op sportpark de Boekweit was onze voorbereiding alles behalve goed. Een slappe warming-up werd afgewerkt op een gortdroog stukje trainingsveld.

Afgelopen zaterdag zorgde de diepgang van onze middenvelders in kleine mate voor gevaar. Meer gevaar leverde het op voor ons zelf, vanwege de ruimtes die er werden weggegeven vanaf het middenveld. Wij vonden het maar lastig om het leer naar de juiste kleur te spelen, terwijl Dedemsvaart af en toe soepel combineerde.

In de eerste helft konden wij geen 100% kansen creëren, maar we kwamen toch zeker tot drie á vier mogelijkheden. Er is te gehaast omgegaan met deze mogelijkheden. De gastheer wist dan ook als eerste toe te slaan; een voorzet werd in eigen doel verlengd, waardoor keeper Wouter Huisjes kansloos was. Hiermee hielpen wij de thuisploeg in het zadel.

Een kleine tien minuten later mocht de SCD-spits vanaf randje-16 de bal langs Wouter prikken. De afgewerkte duels bij deze aanval werden weifelend door ons aangegaan. Het was typerend voor ons optreden in de eerste helft. In de rust werd het elftal tactisch omgezet.

Door de omzetting binnen het elftal gingen we de eerste minuten door met rommelen. Wel werd er met meer beleving gevoetbald dan in het eerste bedrijf. De bezetting op de helft van de tegenstander was beter en we wisten meer duels te winnen.

Van een snelle aansluitingstreffer was helaas geen sprake. Sterker nog, na tien minuten in de tweede helft maakten we het onszelf bijna onmogelijk om nog een resultaat mee te nemen uit Dedemsvaart. Het weiland waarop gevoetbald werd leidde direct knullig balverlies in, van waaruit SCD op een comfortabele 3-0 voorsprong wist te komen. Hierna speelden wij alles-of-niets.

Het va-banque bracht ons nieuwe mogelijkheden, waarvan Robbert Reinders er één wist te verzilveren. Een intikker na een goede combinatie met Ronald Muis gaf de burger moed en we bleven het gaspedaal vol intrappen. Met het inbrengen van Jens Otten na een uur voetballen wisten we onze voorhoede beter te bereiken. Vanaf het middenveld bediende hij nog geen twee minuten na de 3-1 Gijs Odink, die de SCD-goalie wist te verschalken.

Met nog een dikke twintig minuten op de klok waren onze kansen op een resultaat ineens flink gestegen. We voelden ons sterk en probeerden de gelijkmaker te forceren. Kees-Jan Spijker was dichtbij van afstand, maar ook Gijs kwam een aantal keren nét te kort.

Langzaam vloeiden de krachten weg en kon SCD makkelijker onder de druk vandaan komen. In het restant leek het eerder 4-2 te gaan worden dan dat wij naast SCD ’83 zouden komen.

Na deze verliespartij is ’t Twidde nog altijd niet veilig in de razendspannende 3e klasse G. Met nog twee (thuis)wedstrijden tegen Hardenberg ’85 en DOS ’37, bestaat er een goede mogelijkheid om dit alsnog te bewerkstelligen. De tweede helft van afgelopen weekend moet de basis vormen voor aankomende wedstrijden.

Volgende wedstrijd: ’t Twidde – Hardenberg ’85 2, aanvang 12.15 uur.