Na een winterse nacht, waarbij het kwik daalde tot zo’n twee graden onder het vriespunt, kleurde het hoofdveld van de Noppenweide zaterdagochtend om 10.00u spierwit. Terwijl wij aan onze warming-up begonnen streden de pupillen van JO11-1 tegen het Geelzwart uit Ommen, die zij uiteindelijk soeverein aan de kant zetten met een 8-1 overwinning. Door deze overwinning kunnen zij aankomend weekend kampioen worden. Een kleine twee uur later wisten wij dat voor ons hetzelfde zou gelden..

De Oranjezwarten uit Sibculo en Kloosterhaar kwamen bij ons op bezoek. Voorafgaand aan de wedstrijd stonden zij vijf punten achter op ons. De ploeg had drie competitiewedstrijden op rij gewonnen (doelcijfers 31-6) en tussendoor ons uitgeschakeld in het bekertoernooi .. Het beloofde een hele kluif te gaan worden, maar de spelers en trainers waren gebrand op revanche en daarmee de eerste plaats vast te houden.

In de bekerwedstrijd golfde het spel al op en neer tijdens de derby, waarbij Bruchterveld grotendeels het overwicht had. Afgelopen zaterdag was het niet anders. Onze jongens probeerden zogeheten ‘verzorgd voetbal’ te spelen, anders gezegd met korte combinaties door de verdediging van de tegenpartij spelen. SVV/Kloosterhaar werd op haar beurt gevaarlijk door de spitsen zeer snel te lanceren richting onze doelmond.

Na ruim een kwartier spelen sloegen de gasten toe. De snelle, sterke spits – tevens aanvoerder – was onze verdediging te machtig en bracht zijn ploeg op voorsprong. Eén minuut voorafgaand aan de goal schoot Tim op de paal, om maar aan te geven hoe snel het spel heen-en-weer ging. Scherpte in de omschakeling was de sleutel tijdens deze wedstrijd, dat werd duidelijk.

Bruchterveld raakte niet in paniek na de tegengoal en de spelers bleven vollgas geven. Het resulteerde langzaam in meer en meer kansen. Jorben kwam een enkele keer niet goed uit met zijn passen en ook Thijmen leek het geluk voor het doel niet mee te hebben. Kort voor rust maakte Tim een weergaloze actie op de achterlijn en trok de bal terug in de richting van Mathijs. Met zijn rechterpootje schoof hij het leer beheerst langs de keeper: 1-1.

In de rust spraken de spelers zich onderling uit en vertelden elkaar wat er beter moest. De trainers spoorden de jongens aan om hetzelfde spel op de mat te leggen in de jacht naar een goed resultaat. Stefan verving Koen als linksback, kort na rust kwam Ivar binnen de lijnen voor rechtshalf Jasper.

Ondanks de motivaties in de kleedkamer kwamen sommige spelers te gelaten het veld weer op. Dit zorgde ervoor dat duels grotendeels werden verloren en de bezoekers de overhand hadden. Tot grote kansen kwamen zij echter niet.  Een ruime vijf minuten na rust zette Tim goed druk op een opbouwende centrale verdediger, waardoor hij de bal kon veroveren. Vervolgens dacht hij niet na en schoot van buiten het strafschopgebied mooi raak.

Het restant van de wedstrijd was kort samengevat: een felle strijd met weinig goede voetballende acties. SVV/Kloosterhaar kon geen harde vuist meer maken en ook wij kwamen niet verder dan ‘mogelijkheden’. De sfeer werd hier en daar wat grimmig en na een goede 74 minuten vond scheidsrechter Enk Lubbers het welletjes, waardoor wij de revanche te pakken hebben die we hebben nagejaagd.

Vijf punten voorsprong met nog twee wedstrijden te spelen, we zijn er dichtbij. Wat is er dan mooier dan in een onderling duel met de nummer twee van de competitie de klus te klaren? We moeten ervoor waken de Goden niet te verzoeken, maar we zullen er aanstaande zaterdag op sportpark ‘de Kei’ in Slagharen alles aan doen om onszelf te kronen tot kampioen van de 3e Klasse 23 Oost.