‘Twidde’ speelt gelijk in wedstrijd met twee gezichten

Het is bijna halverwege april en wij mogen op bezoek bij DETO 3 in Vriezenveen. Een oude weerspreuk zegt dat ‘April doet wat hij wil’ en dat werd vandaag duidelijk.

Komend weekend voorspellen de weers-deskundigen temperaturen boven de twintig graden, maar deze zaterdag 13 april wisselden zon en een hagelbui elkaar af. Deze twee ‘weersgezichten’ waren ook van toepassing op het spelbeeld van de wedstrijd tegen DETO 3.

De thuiswedstrijd tegen DETO 3 gaf al aan hoe een wedstrijd kan kantelen, daar wij 1-3 achter stonden in de tweede helft en toch nog een 4-3 overwinning binnen sleepten. Ook deze wedstrijd was het al snel duidelijk dat beide teams in staat zijn om een goal te maken.

In de eerste helft hadden wij het betere van het spel. In onze achterhoede werd de bal vakkundig in bezit gehouden, zoekende naar een opening in de diepte. DETO 3 probeerde ons ver op eigen helft vast te zetten, maar slaagde daar mondjesmaat in en leek het steeds meer op te geven. Wij bleven gedurende de eerste helft goed omgaan met deze ruimte al wisten we hier nauwelijks kansen uit te creëren. DETO 3 heeft echter ook een ploeg met kwaliteiten en met een boomlange spits en snelle buitenspelers blijft het toch oppassen geblazen.

Gelukkig wisten wij ondanks de weinige kansen toch een doelpunt te maken in de eerste helft. Een mooie crosspass van Koen werd middels een perfecte volley in de diepte gegeven door Rik, die daarmee Bas weg stuurde richting de hoek van het strafschop gebied. De keeper kwam iets uit zijn doelmond en dit was voor Bas precies de ruimte die hij nodig had. Een mooie boogbal in de verre hoek, buiten het bereik van de keeper, betekende de 0-1 in de 33e minuut.

Tijdens de rust konden we bespreken hoe nog beter om te gaan met de ruimte en wat er voor nodig was om een overwinning over de streep te trekken. De eerste tien minuten van de tweede helft waren voortreffelijk, de ‘schwung’ zat er lekker in en er werden al snel leuke kansen gecreëerd. Daarna kantelde het wedstrijdbeeld echter, doordat DETO 3 terecht opportunistischer ging spelen. Een aantal goede wissels aan DETO 3 kant brachten duidelijk extra kwaliteit en wij kregen meer moeite goede druk uit te oefenen op de tegenstander.

Hierdoor schoof de tegenstander steeds verder op richting ons doel en we hadden het een kwartier erg lastig zonder grote kansen weg te geven. De wedstrijd kwam daarna in onrustiger vaarwater omdat aan beide zijden de wil om te winnen nog wel eens de overhand neemt boven het gezonde verstand. Gelukkig kregen we ondanks de druk van DETO 3 wel steeds meer controle over de wedstrijd in verdedigend opzicht. Op het moment dat het leek alsof we de wedstrijd zodanig onder controle hadden, dat we hiermee de overwinning over de streep konden trekken wist DETO 3 de gelijkmaker binnen te knikken met nog een paar minuten op de klok. Omdat de trainer zijn klokje niet op tijd had aangezet, zal het onduidelijk blijven hoeveel minuten dat nog waren…

Een mooie voorzet en een net zo mooie kopbal in de verre hoek leverde de 1–1 op voor DETO 3. Uiteindelijk mochten we blij zijn dat iets later een bal op de lat er niet in ging en de return met het hoofd van een DETO-speler fantastisch werd gekeerd door Koen. Hadden wij in die laatste minuten de overwinning nog kunnen stelen vanuit een spaarzame uitbraak via Guus en Bas, dan was dat mooi geweest. Het mocht echter niet zo zijn.

Alhoewel DETO 3 niet veel kansen kreeg, was gezien het overwicht de gelijkmaker wel terecht. Een tweede helft waarin wij (op de eerste minuten na) geen vuist meer konden maken, maar wel boordevol strijd en teamwork is ook iets om trots op te zijn.

Tevens was dit (zoals het er nu uitziet) de laatste wedstrijd van Guus ter Stege bij Bruchterveld. Met een trip naar China in het vooruitzicht zal hij tijdens de laatste wedstrijden niet meer aanwezig zijn bij ‘t Twidde (al is er nog een kleine kans dat hij de laatste wedstrijd bij Lutten nog te bewonderen is in Bruchterveld tenue). Trouwens, ons doel is nog steeds nacompetitie te halen en in dat geval zullen er wellicht nog meer wedstrijden volgen, maarrrrrrrr om het zekere voor het onzekere te nemen dronken we alvast een biertje op de mooie tijd.

Guus is in het seizoen 2011/2012 bij Bruchterveld gekomen om onder Gerrit Cramer in ons eerste elftal te spelen. Hij maakte deel uit van het kampioenselftal onder Gert Bouwmeester en zo zijn er inmiddels al 8 seizoenen voorbij gevlogen waarin vele minuten zijn gemaakt bij het 1e, 2e en zelfs 3e elftal.

De laatste jaren in het 2e werd er, woonachtig in Amsterdam, vaak op zaterdagochtend de trein  genomen om in de middag steevast voorop te gaan in de strijd, afgewisseld met enig theater.

Met 5 doelpunten is hij op dit moment topscorer van ons team en Guus kennende hoopt hij dat er nog heel veel doelpunten gemaakt worden, zolang er maar niemand is die hem passeert op de topscorerslijst 🙂

Wij hebben als team nog vier fantastische wedstrijden voor de boeg, waarin het nog steeds mogelijk is nacompetitie te halen. Het hele seizoen hebben we geknokt voor de huidige uitgangspositie en met  twee vrije zaterdagen voor de boeg hebben we even rust om daarna de krakers tegen SCD, HHC, OZC en Lutten te spelen.

Als voorbereiding daarop oefenen we volgende week donderdag (25 april) thuis op kunstgras tegen Bergentheim 2. Graag worden we daarin gesteund door jullie…ons trouwe legioen!