Met een stamppottenbuffet, de onthulling van een meterslange fotocollage door Edwin Wesselink en een vuurwerkshow werd vrijdagavond 26 januari de aftrap gegeven voor de viering van het vijftigjarig bestaan van VV Bruchterveld.
Het jubileum wordt in de eerste week van juni verder gevierd met verschillende activiteiten. Voor de aftrap van de jubileumviering schoven zo’n 260 gasten aan in kantine De Noppenveste op het sportpark De Noppenweide.

VIOS mocht niet

‘Zo’n vijftig jaar geleden zaten een aantal dorpsgenoten bij de notaris aan tafel om een voetbalvereniging in Bruchterveld op te richten met maar één doel: meedoen in de voetbalcompetitie van de grote K.N.V.B. en niet meer lukraak voetbalwedstrijdjes spelen tegen andere dorpen,’ liet Bert Lennips, voorzitter van de jubileumcommissie, vrijdagavond in zijn toespraak weten. ‘De Akte tot oprichting werd getekend op 26 januari 1968 onder de naam VIOS’68 (Vooruitgang Is Ons Streven). Deze naam werd door de voetbalbond niet goedgekeurd omdat er meer verenigingen in de buurt waren die deze naam droegen. De oprichting van de voetbalvereniging, die uiteindelijk v.v. Bruchterveld genoemd werd, werd op 4 december 1968 goedgekeurd door de toenmalige minister van justitie, Carel Polak. Voor de eerste competitie had v.v. Bruchterveld twee seniorenteams en één team met B-junioren.’ vertelde Lennips tijdens zijn terugblik op de ontstaansgeschiedenis van de club.

Knieën wassen met koud water

Met betrekking tot het sportpark liet Lennips weten dat het terrein waarop men in de beginjaren speelde geen sportpark is zoals wij dat heden ten dage kennen. ‘Het voetbalveld van toen was niet meer dan een stuk grasveld waar doordeweeks schapen en kalveren op werden geweid. Op zaterdag werd het veld klaargemaakt voor een voetbalwedstrijd. Een groen schuurtje werd gebruikt om de knieën met koud water te wassen en er was een gasstelletje om water te koken voor thee in de rust,’ lachte Lennips bij de herinnering.
‘In de jaren’ zeventig van de vorige eeuw werd ons grasveldje volgebouwd met woningen en verhuisden we tijdelijk naar de Kruserbrink in Hardenberg. Nu kregen we een echt sportpark met kleedkamers en een keuken. Ons sportpark de Noppenweide is nu een modern sportpark, een schitterende accommodatie waar we met trots elke keer komen om onze geliefde voetbalsport te bedrijven. Terugkijkend op onze geschiedenis, kunnen we trots zijn op wat er in de afgelopen vijftig jaar allemaal is ontwikkeld en gebeurd. Dat alles is vastgelegd op een fotocollage,’ aldus Lennips, die ook kort inging op verschillende sportieve prestaties die er de afgelopen jaren door de club zijn geleverd. ‘Maar liefst zes kampioenschappen werden binnengehaald, de laatste in het seizoen 2013-2014 onder leiding van trainer Gert Bouwmeester. Naast het mannenvoetbal kende het damesteam ook grote successen. Dit team schopte het zelfs tot de eerste klasse.

Voetbal bevordert saamhorigheid

v.v. Bruchterveld telt momenteel zo’n driehonderd leden, waarvan 210 spelende leden.’ Het is een stevige basis voor een mooie toekomst voor het voetballen in Bruchterveld en omstreken. De sportiviteit binnen de club is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is het sociale aspect. De onderlinge saamhorigheid is groot en dat is fantastisch om te zien en mee te maken,’ aldus de voorzitter van de jubileumcommissie.