Op weg naar het 50-jarig jubileum worden diverse invloedrijke (ex-)clubleden door de jubileumcommissie benaderd om een verhaal met ons te delen. Deze uiteenlopende, persoonlijke verhalen zullen ons herinneren aan romantiek, verdrietige momenten en sportieve prestaties binnen vijftig jaar voetbal in Bruchterveld. In navolging van voorzitter Henk Reinders (lees hier zijn bijdrage) heeft ons erelid Henk Schepers de moeite genomen om zijn herinnering met ons te delen. Veel leesplezier.

” Voetballiefhebbers.

50 jaar voetbal is een hele tijd.

Als ik terug denk aan het begin op 26 januari 1968 aan het ontstaan van de voetbalvereniging  “Bruchterveld” dan komen diverse zaken in gedachten weer terug. In het begin moesten er kleedkamers komen en een ruimte voor de scheidsrechters, deze moesten gemaakt worden met beperkte middelen. Dit werd met veel plezier en inzet gedaan. Van houten schotten werd een en ander in elkaar getimmerd bij houthandel Schepers in Kloosterhaar, deze werden vervoerd naar het voetbalveld en daar in elkaar gezet. Het voetbalveld was op de plek waar nu woningen aan de Wijkstraat en de Meester Holtropstraat staan. In deze kleedkamers waren geen douches aanwezig maar wel enkele grote wasbakken. Het veld moest toen in die tijd met de handgrasmaaier gemaaid worden. Zaterdags in alle vroegte gingen we om de beurt een uur grasmaaien en tegen een uur of elf was het gras mooi kort gemaaid. Daarna moest het veld van lijnen worden voorzien, deze moesten gekalkt worden. Dit gebeurde met een kruiwagen geladen met een zak strooikalk en met de hand werden toen voor de kruiwagen uit de lijnen gemaakt door een dunne laag uit te strooien. Zaterdags na de wedstrijd gingen we met z’n allen naar de garage van Jo Otten om daar iets te drinken en het was er altijd oergezellig. We speelden in die tijd met veel inzet en plezier. Ik heb zelf 9 jaar in het eerste gespeeld en twee jaar in het tweede elftal, toen kreeg ik last van mijn rug, waarna ik gedwongen werd om met het actieve voetballen te stoppen. Ik heb wel geholpen de vereniging op te richtten, maar mocht toen officieel niet in het bestuur omdat ik toen nog geen 21 jaar was.  De eerste jaren van de voetbalvereniging ben ik secretaris geweest, daarna een paar jaar als algemeen adjunct en daarna weer secretaris. Toen na 12,5 jaar Gerrit Drenthen stopte als voorzitter ben ik voorzitter geworden, want op dat moment kon men geen geschikte kandidaat vinden. Na een lange periode heeft Gert Jan Broekroelofs toen het voorzitterschap overgenomen en op zijn aandringen ben ik toen tweede voorzitter geworden, wat ik met plezier gedaan heb. Ik ben tevens nog voorzitter geweest van het stichtingsbestuur clubhuis Bruchterveld, daar na ben ik nog voorzitter geweest van de raad van bestuur omdat het tussen de voetbal en stichting niet zo goed ging. De stichting is later in 2011 opgeheven en is de kantinecommissie geworden zodat dit bestuurlijk onder het hoofdbestuur kwam en niet meer een aparte stichting was met die verstandhouding dat er altijd een lid van de commissie in het bestuur zou plaatsnemen. Er is in de afgelopen jaren heel veel gebeurd bij onze voetbalvereniging. Ik denk hierbij ook aan zowel de promotie en degradatie van de diverse elftallen. Gelukkig presteren wij nu als vereniging op een goed niveau, vroeger telde je als vereniging in de buurt haast niet mee, maar dat is nu wel anders. Van 1968 tot het jaar 2000 ben ik bestuurslid geweest, en als waardering heb ik de gouden KNVB speld gekregen en ben Lid van Verdienste en Erelid van de voetbalvereniging Bruchterveld geworden en op het moment ben ik representatief namens de vereniging in de Diverse Bestuurskamers. Bijna 50 jaar is een hele tijd als je hieraan terug denkt. Het is niet een ieder gegeven deze tijd vol te maken, je bent immers afhankelijk van je gezondheid, hier ben ik heel dankbaar voor. Ik ben trots op de mensen welke vele uren in onze vereniging hebben gestoken en deze vereniging hebben gemaakt tot wat hij nu is, ik denk hierbij aan de ontstane gebouwen en velden plus verlichting. Ik zou nog veel meer kunnen schrijven, maar er zijn veel meer mensen die iets over onze vereniging kunnen schrijven en vertellen. Tot slot wens ik de voetbalvereniging “Bruchterveld” nog vele goede en sportieve jaren en dat het 50 jarig jubileum maar een groot feest mag worden.

Uw voetbal en verenigingsliefhebber,

Henk Schepers.